so… smitten – series op tv 1

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

series collage

In deze nieuwe categorie zal ik dingen gaan behandelen waar ik helemaal smitten/head over heels/wild van word. De dingen die ik leuk vind.
Vandaag presenteer ik: series.

Laten we beginnen met de series die nu nog uitgezonden worden waar ik dol op ben. Toen ik ze ging tellen kwam ik er alleen achter dat het er wel heel veel zijn! Twaalf maar liefst. Ik heb ze in drie delen gehakt zodat het geen slaapverwekkend lang artikel wordt ;)

series 1

Ik begin gewoon meteen met mijn aller-allerlievelingste series: the Vampire Diaries, Dexter, Breaking Bad en American Horror Story.

vampire diaries

Ondanks dat the Vampire Diaries soms wel wat weg heeft van een teenage drama soepje, blijf ik het een hele leuke serie vinden. De serie gaat over een dorpje in Amerika, Mystic Falls, waar hele vreemde dingen gebeuren. Het hoofdpersonage is Elena en zij krijgt te maken met alle rare dingen die in haar dorp gebeuren, zoals vampier invasies, heksen, en vooral heel veel conspiracies. Ik moet wel lachen om al die niet-zo-permanent-dode mensen, want telkens als er iemand doodgaat, komen ze weer terug haha. Dat hele Stefan/Damon gedoe is soms wat overdreven, maar stiekem ook om te smullen. Yum. En hoewel het verhaal snel loopt, komen ze toch steeds weer met nieuwe dingen zonder dat het afgezaagd wordt. Dit is mijn favoriete indulgence serie. Niet tegenstribbelen, maar je thee pakken en kijken.

dexter

De tweede serie op het lijstje is Dexter, heel anders en een veel volwassener, maar ook mannelijkere serie dan Vampire Diaries. Hierin is de hoofdrol voor Dexter, een blood spatter analyst voor de politie. Daarnaast is hij ook moordenaar. Eh, wut? Juist. Alle misdadigers die ze via de politie niet kunnen vervolgen, neemt Dexter als opdracht. Het is heel leuk om te zien hoe hij dit combineert met zijn baan en zijn familie en de droge humor is echt de beste die ik ooit in een serie heb gezien.

breaking bad

Breaking Bad is de volgende superserie. Breaking bad is een uitspraak uit het zuiden van Amerika (waar de serie zich ook afspeelt) en betekent zoals als ineens slechte dingen gaan doen (alle remmen los!). Zoals de hoofdpersoon Walt, een hele brave burger die scheikundedocent is, geen drol verdient, door niemand serieus wordt genomen en dan ook nog eens kanker krijgt. Hij wil zijn familie goed achterlaten en besluit dat hij dit best kan doen door methamfetamine te maken, wat hij ook heel goed kan omdat hij als scheikundedocent alle processen natuurlijk heel goed snapt. Ook hier is het leuk om te zien hoe hij dit combineert met zijn gezin en het normale leven, maar anders dan in Dexter heeft Walt een partner in crime. Omdat ze drugs maken worden ze ook ondergedompeld in de drugswereld en moeten ze geld witwassen en al dat soort louche praktijken. Ik vind dit een hele mooie en sterke serie, omdat het verhaal heel goed is en het heel ‘artistiek’ is gefilmd en verteld. Je ziet echt dat het beeld niet zomaar een means to an end is, maar dat het echt wat toevoegt en onderdeel is van het verhaal. Prachtig.

american horror story

Dit beeld hebben jullie vast wel eens gezien: het is namelijk het huis waarin seizoen 1 van American Horror Story zich afspeelt. Seizoen 1 is nu op de Nederlandse tv te zien en ik moet zeggen dat dit me echt heeft verbaasd. Over het algemeen worden de massa-kijkcijferkanonnen naar Nederland gehaald en horror is nu eenmaal wat minder populair dan de zoveelste soap. Maar niet getreurd, want nu is er American Horror Story! Een superserie, alweer. Volgens mij noem ik ze allemaal zo, haha. Ik kan er niets aan doen, dit is alweer een prachtige serie. Het is echt een hele toffe horrorserie met – alweer – een onwijs goed verhaal. Het leuke is dat seizoen 2 al in Amerika op tv is geweest (helaas net afgelopen) en dat het dan ineens een heel andere setting heeft. Seizoen 1 speelt zich namelijk af in een rasecht haunted house, terwijl seizoen 2 zich afspeelt in een – ook niet zo heel fris – asylum/gekkenhuis. Het is leuk om veelal dezelfde acteurs zulke andere rollen te zien spelen, zo kom je erachter hoe goed ze eigenlijk zijn. In seizoen 1 zie je mijn favoriete actrice niet zoveel, maar in seizoen 2 wel dus hoe je ogen open voor Lana Banana, mijn favo personage!

Dit was deel 1 van mijn favoriete series die nu op tv te zien zijn, deel 2 en 3 volgen! Ook heb ik nog een lijstje met series die al een poosje gestopt zijn, maar daarom natuurlijk niet minder fantastisch, dus die volgen ook nog.

Stay tuned en tot gauw,
Lidewij

2 gedachtes over “so… smitten – series op tv 1

  1. Pingback: so… smitten – series op tv #3 | so... Lidewij

  2. Pingback: so smitten… series op tv 2 | so... Lidewij

share the love...

