Inner Beauty – recept voor gezonde smoothie

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

smoothie alles

Omdat inner beauty minstens zo belangrijk is als je buitenkant en daar zeker ook invloed op heeft, vind ik het belangrijk om gezond en gebalanceerd te eten. Dit betekent niet dat ik de hele dag alleen maar sla eet en water drink, maar ik vind het wel een fijn idee om de dag in elk geval gezond te beginnen. Omdat ik ’s morgens niet zo’n grote eter ben begin ik de dag vaak met een smoothie, en wel een groene smoothie. Het is een poosje een hype geweest, maar volgens mij is die alweer overgevlogen. Bij mij is de groene smoothie wel blijven hangen omdat het makkelijk, snel, gezond, en lekker is. Kijk je mee hoe je mijn versie van de groene smoothie kunt maken?

ingredienten

In dit recept gebruik ik genoeg voor vier smoothies. Wil je er twee, gebruik dan overal de helft van, maar let op dat al je ingrediënten wel ‘onder water’ staan als je begint met blenden, anders kan je blender hier slecht op reageren.

Om te beginnen heb je nodig: twee kiwi’s, 200 gram ontdooide spinazie(blokjes), 125 aardbeien (mogen ook ontdooide aardbeien zijn), 450 ml sinasappelsap, een kopje water (ongeveer 200 ml), en vier eetlepels lijnzaad. Ook heb je een blender, een schilmesje, en een eetlepel nodig.

blender1

Doe om te beginnen de spinazie en de aardbeien in de blender. Als je verse spinazie gebruikt, neem dan ongeveer 100 gram en zorg dat de spinazie goed gewassen en schoon is en dat alle verlepte blaadjes eruit zijn. Als je verse aardbeien gebruikt, ontkroon ze dan en snijd ze in kleine blokjes.

kiwis kiwis2

Schil nu je kiwi’s. Als je blender niet zo duur was, zoals die van mij, snijd ze dan ook in kleine blokjes. Als je dit niet doet zal je blender er moeite mee hebben om de kiwi’s fijn te blenden. Ik snij de mijne altijd eerst in tweeën, en dan iedere helft in acht stukjes.

collage blender

Op deze foto zie je met de klok mee het volgende: als eerst zijn de kiwi’s toegevoegd aan de blender. Daarna voeg je het sinasappelsap en het water toe, en vervolgens vier eetlepels lijnzaad. Je ziet dat de blender nu tot ongeveer een liter is gevuld, hier kun je vier glazen mee vullen. Als je andere hoeveelheden wilt maken, nzorg dan dat je ongeveer 250 ml per persoon in je blender hebt zitten. Heb je te weinig? Voeg dan nog wat water toe. Heb je veel te weinig? Dan is er ergens iets fout gegaan ;) check of je alle ingrediënten erin hebt gedaan en voeg zo nodig nog een mixje van water en sinasappelsap toe (als je alleen water toe blijft voegen zal je smoothie minder lekker smaken).

blender geblend

Als je alles nu goed blendt, zal het er ongeveer zo uit komen te zien. Het lijkt nu een beetje op erwtensoep en daar word ik ’s morgens ook niet blij van (’s avonds trouwens ook niet) maar geloof me, het is echt lekker.

mhh

Mhh! Mijn ontbijtje.

Doordat er zowel groente als fruit, en veel vocht in deze smoothie zit, is hij erg gezond. Door de extra vezels die uit het lijnzaad komen, in combinatie met de vezels uit de groente en het fruit, zorgt het voor een goede stoelgang, maar zorg wel dat je hier goed bij drinkt. Door het sinasappelsap proef je niets van de spinazie en de kiwi maakt het wat frisser. Door de aardbei eraan toe te voegen krijgt het geheel een lekkerder kleurtje, want groen, oranje, en water alleen ziet er net wat minder lekker uit ;)

Tips:
– Als je dit als ontbijt wilt gaan drinken, zorg dan voor een goed tussendoortje en een voedingsrijke lunch. De smoothie is wel een goede start, maar met een goede start alleen kom je de dag niet door.
– Als je ’s morgens net zo moeilijk opstart als ik, zet dan alles alvast klaar voordat je gaat slapen, of beter nog: maak de smoothies de avond vantevoren alvast klaar. Dan worden je huisgenoten ook niet boos door de blenderherrie ;)
– Reken ongeveer 250 ml smoothie per persoon, dit is een ruim glas.
– Om ze goed te bewaren kun je de smoothies het beste afgedekt in de koelkast zetten.
– Schenk de smoothies die je gaat bewaren in brede glazen. Als ze een poosje staan, gaat het vocht naar beneden en het ‘vaste’ naar boven en zul je ze even door moeten roeren voor je ze opdrinkt. Dit gaat het beste in een wat breder glas.
– Was de blender meteen als je de smoothies gemaakt hebt of spoel hem in ieder geval goed af, want als de stukjes spinazie indrogen ben je de klos.
– Hetzelfde geldt voor je glas waaruit je de smoothie hebt gedronken: spoel dit meteen af anders is het echt lastig schoon te maken.
– Snijd alles in kleine stukjes, zo maak je het wat makkelijker voor je blender.
– Als je lijnzaad of een ander soort zaadjes gebruikt, kies dan voor een ‘gebroken’ of kleinere variant, zo heb je geen grote stukken zaadjes in je mond tijdens het drinken.
– In de zomer is dit erg lekker om vers uit de koelkast te drinken!

Drinken jullie ook wel eens smoothies? Zo ja, welke? En lijkt deze smoothie je lekker om eens te proberen? I dare you!

Liefs,
Lidewij

21 gedachtes over “Inner Beauty – recept voor gezonde smoothie

  1. Ik ben een groot smoothielover! Een sapcentrifuge is ook zeker een aanrader voor jou als je het vaak drinkt (zie mijn logje daarover: http://merelymerel.wordpress.com/2013/02/01/sapcentrifuge/). Als ik jou was zou ik alleen geen sinaasappelsap uit pak drinken (liever versgeperst). Uit pak bevat errug veel suikers en conserveermiddelen en dat doet flink af aan de gezondheid van je sapje. Verder handig dat je dat van dat direct schoonmaken erbij zet. Ik vergeet wel eens mijn glas onder water te zetten… drama ;).

    • Dankjewel voor de tip! Ik doe het vooral omdat het lekker makkelijk en een stuk goedkoper is, had er helemaal niet bij stilgestaan dat er veel extra suikers in zo’n pak zouden zitten. Lekker naief ;) leuk artikel heb je over je sapcentrifuge trouwens. Blijft daar veel pulp in achter of valt dat mee?

      • Ja, best wel hoor! Dus uiteindelijk kan je de groenten/fruit die je erin doet beter gewoon eten dan in zo’n ding uitpersen. Maar het is wel heel handig om sap uit tomaten/komkommer/courgette/wortels/etc. te krijgen, want als je deze in de blender doet is dat best wel vies ;). Je kan er wel superlekkere appelsap mee persen!

  2. Bij mij is de groene smoothie ook zeker blijven hangen! Ik begin de dag vaak met een liter groene smoothie die ik in de trein naar stage op m’n gemakje opdrink. Ik ga eens kijken naar lijnzaad, want dat is misschien nog wel iets wat ik aan die van mij wil toevoegen :)

      • Ik merk juist dat ik met zo’n smoothie tot aan de lunch geen honger heb! Als je kijkt naar de kalorieen die er in een smoothie zitten, valt een liter heel erg mee. Ik gebruik vaak: 2 bananen (180) , 1 appel (60), 1 peer (60), 1 sinaasappel (55) en wat spinazie (ik gok maar wat: 50 caloriën) en dan zit je rond de 400 calorieën. Volgens mij is dit vergelijkbaar met 2 boterhammen met kaas. Als je plantaardig eet, moet je meer eten om aan je calorieën te komen :) Het verteert natuurlijk wel sneller dan boterhammen, maar ik moet zeggen dat ik er geen last van heb. Ookal lijkt een liter best veel!

      • Goed om te horen, dat moet ik misschien ook maar eens gaan proberen. Ik vind het heel lekker, maar ben bang dat ik de hele dag op de wc zit als ik er meer van drink ;)

    • Moet ik ook eerlijk toegeven hoor, een heerlijke aarbeien-smoothie met yoghurt (of nog beter: slagroomijs) is nog net een beetje lekkerder, maar door de sinasappelsap proef je de spinazie echt niet dus deze is zeker niet smerig!

    • Daar kan deze smoothie zeker bij helpen! Per dag krijg je zo een halve kiwi, zo’n 50 gram spinazie, een handje aardbeien en een half glas sinasappelsap binnen. En het is zo makkelijk!

share the love...

