Recept – groentepannenkoek

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

yam

Yamyam! Hoe lekker ziet dit er uit? En het beste: het is nog gezond ook! Lees snel verder voor het recept van deze heerlijke groentepannenkoek…

Het lijkt wel maandag receptendag! Ik heb alweer een heerlijk recept voor jullie, ditmaal van een gerecht waar veel groenten in zitten – ter compensatie voor het vorige gerecht, helemaal zonder groenten, foei! Het is een pannenkoek met veel groenten en ook een beetje spek erop, vooral voor de smaak.

Je kunt natuurlijk kiezen hoe je je pannenkoek maakt, en of je hem ook met banaan maakt, zoals veel bloggers de laatste tijd hebben laten zien. Ik heb het een poos zonder banaan in de pannenkoek gegeten, en ook twee keer met, en hoewel het mij niet veel uitmaakte vond mijn vriend er niet zoveel aan. Vandaag heb ik dus weer een pannenkoek zonder banaan erin gemaakt, maar ik zal beide recepten met jullie delen, gewoon omdat ik aardig ben ;)

Met banaan
Voor de pannenkoek met banaan heb je nodig:
– 1 hele rijpe banaan. Als hij niet rijp genoeg is, zul je hem niet kunnen prakken. Heb je een food processor of iets dergelijks, dan kun je wel een hardere banaan gebruiken, maar onthoud wel dat de smaak dan iets minder is – rijpe bananen zijn nu eenmaal veel zoeter.
– 1 ei
– 110 gram zelfrijzend bakmeel
– 250 ml melk
– snufje zout

Je begint met de banaan prakken met een vork (of je processor), als je de hele banaan hebt geprakt is het een soort babypapje geworden. Dan voeg je het zelfrijzend bakmeel toe, maak hier een kuiltje in. Daarna giet je ongeveer de helft van de melk (of iets minder) in het kuiltje en ga je dit met een garde mixen. Draai een soort rondjes in het kuiltje, zodat er geleidelijk aan steeds meer meel bij je melkpapje komt, dit zorgt ervoor dat je geen klontjes krijgt. Voeg telkens meer melk toe, tot al je melk in de kom zit, en voeg dan het ei en een snufje zout toe. Goed roeren, en dan is je beslag klaar! Laat dit even een kwartiertje rusten in de koelkast, ondertussen kun je je groenten snijden en het water voor de broccoli opzetten.

Zonder banaan
Voor de pannenkoek zonder banaan heb je nodig:
(Bijna hetzelfde, alleen geen banaan en iets meer meel)
– 1 ei
– 125 gram zelfrijzend bakmeel
– 250 ml melk
– snufje zout

Nu begin je gewoon met het meel in een kom te doen en hier een kuiltje in te maken. Voeg ook hier de melk geleidelijk toe en roer het meel voorzichtig door de melk totdat alles is vermengd. Voeg dan het ei en het zout toe, nog even kloppen, en klaar! Ook dit beslag zet je even in de koelkast om te rusten.

groenten

rest

Dan de groenten, tja… stop lekker de groenten op je pannenkoek waar je van houdt! Ik zou wel één soort ‘grote’ groente gebruiken die ook weinig slinkt, zodat je in elk geval wat volume op je bord hebt liggen. Een ‘grote’ groente is bijvoorbeeld broccoli, maar ook bloemkool zou kunnen.

Ik gebruik de volgende groenten:
– 1 broccoli
– 2 paprika’s, ik doe meestal 1 gele en 1 rode, dat kleurt lekker vrolijk
– 1 ui
– 1/2 courgette
– 1 prei
– een half bakje (dus +/- 125 gram) champignons (de champignons op de foto hierboven waren megagroot (echt niet normaal!) en uiteindelijk heb ik er maar twee gebruikt, dus schrik niet!)

Als mijn pannenkoekenmix staat de rusten in de koelkast, zet ik alvast het water op voor mijn broccoli. Ondertussen snijd ik alle groenten, behalve de ui, in kleine hapklare brokjes en zet ik het apart. Ook zet ik een koekenpan klaar om de pannenkoeken in te bakken, en een kleiner koekenpannetje, waar ik de spekjes in ga bakken.

spekjes

broccoli

Als alles lekker staat te pruttelen, kun je beginnen met het bakken van je pannenkoeken. Gebruik hiervoor een pan met anti-aanbak laag en doe hier voor elke pannenkoek een klein klontje boter in. Als de bovenkant stolt en je de pannenkoek goed kan ‘losdraaien’ van de bodem (als je een beetje schudt met je pan en de pannenkoek loskomt, zit je goed), kun je hem omdraaien.

ann

wokken

De groenten die je hebt fijngesneden, gaan we wokken. Stop alle groenten in een wokpan (die wordt lekker warm, en heeft fijne hoge randen) en wokken die hap! Als alles een beetje gaar is, doe je er een eetlepel crème fraîche bij. Let erop dat het hierna niet meer kookt, anders kan de crème fraîche gaan schiften. Voeg ook wat peper en zout toe.

spek

Als de spekjes lekker zijn uitgebakken, laat je het vet uit de pan lopen (let op dat je spekjes niet uit de pan glijden) en zet je het terug op het vuur. Snijd de ham in kleine blokjes, en de ui in kwart ringen en voeg toe.

creme

De crème fraîche is nu zacht geworden, en dus is het tijd voor je champignons! Snijd ze in kwarten en voeg ze toe aan de wok met groenten. Let ondertussen op je pannenkoek! De champingons zullen zich volzuigen met de crème fraîche – daar zijn het champingons voor – en zullen heerlijk gaan smaken.

Als het goed is, is alles nu zo’n beetje klaar: je broccoli is wel uitgekookt, je pannenkoeken zijn klaar, je spekjes/ham/ui mengsel is lekker, je overige groenten zijn gaar en op smaak, kortom: klaar om te serveren!

groentepan

Leg een van de pannenkoeken op een bord en verdeel er de helft van de broccoli en de helft van de overige groenten over. Daaroverheen doe ik altijd de spekjes, want dat ziet er zo lekker uit! Ook zijn de spekjes wat kleiner, dus die vallen ook een beetje tussen de gaatjes ;)

groentenpannenkoek

Tadaa! Je hebt nu een heerlijke groentepannenkoek gemaakt, geniet ervan!

Maak jij ook wel eens gezonde varianten van pannenkoeken? Wat vindt je van mijn recept?

Liefs,
Lidewij

P.S. Elke week organiseert en verzorgt Roos van lifebyrosie een link party, een soort spam je blog, maar dan heel leuk en origineel! Ik heb nu voor de tweede keer meegedaan en vind het erg leuk! Als je ook mee wilt doen met de link party van deze week, kan dat nog want hij is vandaag nog de hele dag open. En anders zien we je misschien volgende week ;)

Follow on Bloglovin

43 gedachtes over “Recept – groentepannenkoek

  1. Nee, dit lijkt me echt niks. Groenten zijn voor op de pizza, toch? Ik heb wel eens spinazie door het beslag gedaan, dat mengt goed en is wel aardig, zeker met kaas er nog bij. Met banaan lijkt me ook wel aardig, maar dit: no thanks babe.

  2. Hmm dit ziet er echt super lekker uit, jammie en dat het ook nog gezond is is helemaal fijn natuurlijk :D!

    Dankjewel dat je hebt meegedaan aan de linkparty vandaag, gezellig ;-)!

    Liefs van Rosie

      • HAHA, nee dat is waar, de mijne ook niet! Maar de mijne zou ook niet in deze pannenkoek trappen, want dan wil ‘ie er op z’n minst ook aardappelen of een biefstuk bij :p. Of beide.

    • Als je lui bent (zoals ik) kun je die pannenkoek van tevoren in kleine stukjes snijden, en hoef je alleen nog maar een stukje aan te prikken en naar binnen te schuiven ;) anders heb je mes & vork nodig.

  3. Aan groenten geen gebrek, zoveel is duidelijk ;-). En dankzij jouw uitgebreid recept mét foto’s kan het niet mislukken… ’t Is het proberen waard lijkt me ;)

share the love...

