Opgemaakt – reinigers / Let’s talk skincare

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

reinigers

Lidewij, je hebt laatst toch al een artikel gemaakt met opgemaakte spulletjes? Klopt. En deze reinigers zijn helemaal niet op! Klopt ook. Dit zijn de reinigers die ik niet meer gebruik, lees snel verder voor welke reinigers het zijn en waarom ik ze niet meer wil gebruiken!

Let’s talk skincare!

Er zijn veel redenen waarom ik destijds voor deze reinigers heb gekozen. Voornamelijk waren dat goede verhalen van andere gebruikers en positieve reviews op de productpagina’s. Ik keek niet echt naar de ingrediënten, want als het bij andere mensen werkte, zou het ook bij mij wel werken. Logisch, toch?

Niet helemaal. Want ik kwam er snel genoeg achter dat grofweg 90% van de mensen zijn huid verkeerd verzorgt. Een product met slechte ingrediënten zou dan in samenwerking met andere slechte producten of als vervanging van een slechter product dus een redelijk resultaat kunnen geven. Maar dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat het een goed product is! Dat een product betere resultaten geeft dan het vorige, zegt alleen maar dat deze omstandigheden beter zijn dan de vorige. Dat kan komen doordat het vorige product nóg slechter was, het beter samenwerkt met je andere producten, of je gewoon beter hebt geslapen en minder stress hebt.

Ook betekenen goede resultaten niet per definitie dat het een goed product is. De huid die je op dat moment ziet, ziet er misschien niet slecht uit, maar het kan met de juiste producten waarschijnlijk nog veel beter worden. Girls, don’t settle for less! Sinds ik ben gestopt voor minder te settlen op het gebied van gezichtsreinigers is mijn huidconditie met stappen vooruit gegaan. Met dit artikel hoop ik jullie te inspireren hetzelfde te doen, want een mooie huid verdiend iedereen!

murad

achter

Je ziet hier de Exfoliating Blemish Treatment en Clarifying Toner van dr. Murad. Ze kosten 72 en 31 euro.

Dit setje kocht ik omdat ik hele goede verhalen had gehoord over de producten van dr. Murad. Hele pukkelvelden zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen en je huid zou als nieuw zijn. Dat was die van mij ook, in het begin. Na een poosje werd het alleen veel en veel erger! Eeks. Ook droeg het feit dat de producten erg prijzig waren bij aan de illusie dat het een goed product zou zijn. Helaas, helaas. Het heeft mijn huid totaal niet geholpen! Mijn huid ziet er nu, nu ik alleen een reiniger gebruik, stukken beter uit dan toen ik de Blemish gel en tonic naast een reiniger gebruikte.

Gebruikt dus niet zomaar een tonic omdat het hoort, gebruik alleen producten die iets voor je huid zullen doen. Als je een slechte tonic gebruikt zul je slechter af zijn dan wanneer je geen tonic gebruikt. En het is overigens allang niet meer nodig om je huid weer ‘pH neutraal’ te maken na het reinigen; dit is niet meer van toepassing. Hopelijk gebruik je geen zeep op je huid om mee te reinigen, dus van pH neutraal maken is geen sprake meer. Gelukkig maar ;)

him

him2

zijkant

Ook deze twee reinigers gebruik ik niet meer. Dit zijn de Himalaya Herbals Purifying Neem Foaming Face Wash en Boots Botanics Moisturizing Deep Clean Foam. Ze kosten allebei 7 euro.

De Himalaya Herbals reiniger vond ik eens in een Glossybox en was er destijds erg blij mee, omdat ik net de slechte gevolgen van dr. Murad begon te ondervinden. Helaas maakte ook deze reiniger mijn huid erg droog en trekkerig, met als gevolg dat mijn huid dit tegen wilde gaan met meer talgproductie. En daar kwamen weer meer onzuiverheden bij kijken.

Na deze twee vervelende ervaringen kwam ik Paula Begoun op het web tegen. Ze verzamelt op haar Beautypedia website steeds meer producten die in Amerika verkrijgbaar zijn en ‘rate’ deze op hoe goed ze zijn. Ze kijkt vooral naar ingrediënten en is heel eerlijk in haar oordeel. Na wat speurwerk kwam ik een reiniger tegen die me geen rib uit mijn lijf kostte, in Nederland verkrijgbaar was, en niet schadelijk zou zijn: de Boots reiniger. Hoewel de reiniger prettig in gebruik was en geen problemen veroorzaakte, stuitte ik tijdens een verveeld douchemoment op iets heel vreemds in de ingrediëntenlijst: SLES. What the..?! SLES in een Paula-proof reiniger? Omdat hij niet bovenaan de lijst staat werd het niet als storend gezien door team Paula, maar ik heb hem meteen aan de kant gezet.

alles

Wat ik je met dit artikel mee wil geven is dat het echt loont om eens goed naar de bestanddelen en ingrediënten van je gezichtsreinigers te kijken en je hier veel huidconditiereusltaat mee kan boeken. Maar ook om je te waarschuwen dat je niet zomaar klakkeloos moet aannemen wat iemand anders je vertelt. Dat anderen goede resultaten boeken met bepaalde producten wil niet zeggen dat jij dit ook zult doen, en blijkbaar ziet ook Paula ook wel eens wat over het hoofd. Let dus zelf goed op wat je koopt en gebruikt! Ik raadpleeg beautypedia zelf vaak voordat ik een product koop (zoals mijn favoriete Sephora poederfoundation), maar gebruik ook mijn eigen gezonde verstand en zeker ook mijn ogen! Soms zijn producten in het buitenland anders of zijn ze veranderd en dan zou er zomaar iets in kunnen zitten dat je niet op je gezicht wilt hebben, dus lees altijd even de ingrediëntenlijst door voor je iets koopt en gebruikt.

Hopelijk heb ik je wat bewuster gemaakt van wat je allemaal op je gezicht smeert. Eén opmerking van Paula is me goed bijgebleven: als je het niet in je ogen wilt hebben, waarom zou je het dan op je gezicht smeren? En gelijk heeft ze! Kies voor zachte reinigers en zorg goed voor je huidje, je hebt er maar één!

Wat voor gezichtsreinigers gebruik jij? Let je veel op de ingrediënten?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

20 gedachtes over “Opgemaakt – reinigers / Let’s talk skincare

  1. Pingback: Boots Botanics Intensive Nourishing Serum | so... Lidewij

  2. Ik heb een heel gevoelige huid dus ook ik moet altijd letten op de ingredienten. Ik kan je zeker de Purity made simple cleanser aanraden van Philosophy mocht je daar nog naar opzoek zijn.

  3. Ik let op zich niet heel fanatiek op de ingrediënten, maar dat komt ook omdat ik niet meer echt op zoek ben naar nieuwe of betere reinigingsproducten. Ik ben heel tevreden van mijn La Roche Posay producten :-)

  4. wat jammer van die toner zeg, ik heb al veel goed gehoord van murad producten. Ik had een hele fijne paula’s choice toner, en nu gebruik ik eau precieuse, echt een fantastisch product voor een hele redelijke prijs.

  5. Interessant! Ik kocht ook vaak reinigers die op het internet aangeprezen werden, maar eigenlijk is geen een goed voor mijn huid gweest. Gelukkig is mijn huid nu een stuk rustiger, maar ik probeer nu zo min mogelijk van producten te wisselen. Naar de ingredientenlijst kijk ik wel eens, maar niet altijd. Als ik de reiniger fijn vind en mijn huid blijft goed aanvoelen ben ik tevreden.

    • same here, enigste die ik wel super fijn vind is philosophy purity made simple (de gewone versie) maar van hetzelfde merk heb ik een dagcreme gehad en die is weer crappy. ik gebruik ook geen tonic/lotion ook al werd ik op school wel zo > O___O < aangekeken toen ik dat zei XD!!

  6. Ik heb echt een ontzettend gevoelig velletje. Ik heb toen eens een huidanalyse laten opmaken en nu gebruik ik de producten van Avène. Deze koop ik dan bij de apotheker

share the love...

