Ramble – sharing is caring?

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Vandaag eens een nieuwe soort post, een echte ramble. Omdat ik even mijn hart wil luchten over iets wat me de laatste tijd is opgevallen en ik hier wil delen. Het heeft niets met beauty te maken (behalve dan de gesprongen bloedvaatjes in mijn ogen van de horror) maar het moet er even uit.

De laatste tijd wordt er steeds meer geshared op – voornamelijk – Facebook. Hoewel ik hier niet per sé op tegen ben, kom ik steeds meer dingen tegen waar ik wél op tegen ben. Zoals de ellenlange ‘morele’ verhalen over liefde, geluk, babies, en nog meer van die onzin. Don’t get me wrong, ik heb niets tegen liefde, geluk, babies en onzin, maar om hier nou meerdere keren per dag vreemde verhalen op mijn tijdlijn over voorbij te zien komen, gaat me lichtelijk ver.

Soms is het begin nog te doen, maar ongeveer halverwege heb je altijd door dat je de grootste onzin is. En ze eindigen altijd hetzelfde: met een dreigend ‘als je doet alsof het je niet raakt kun je dit bericht negeren, maar – insert threat here – dus share dit’. En blijkbaar zijn een aantal van mijn vrienden hier gevoelig voor.

Een andere categorie die constant geshared wordt is de ‘share of like dit als je …’. Telkens als deze berichten voorbij komen zucht ik even heel hard. ‘Like dit als je je moeder leuk vindt’, ‘Like dit als je van God houdt’, ‘Like dit als je deze kitten lief vindt’. Ik bedoel, wth! Kunnen we niet gewoon met z’n allen in stilte deze kittens lief vinden? Net als bij de ‘echt waargebeurde’ verhalen geloof ik er geen snars van. Des te erger vind ik het dat er ook vaak zulke berichten over mensen met kanker of andere nare ziektes voorbij komen. Als ik voor elk plaatje van een jong meisje met bordje waarop iets over haar ziekte staat een euro kreeg, zou ik eh.. heel rijk zijn. Ofzo.

My point is: waarom doen mensen dit? Waarom wil je dat heel de wereld ziet dat je kleine meisje ziek is? Wat heeft iemand, wie dan ook, eraan dat dit bericht, deze foto, de wereld rond gaat en uiteindelijk op mijn pc terecht komt? Niets. Heel cru, maar wordt dit meisje er beter van? Nee. Verdiend iemand er geld aan? Ik hoop het niet. Voel ik me schuldig als ik het bericht wegklik zonder te sharen? Een beetje wel. En ook daar heeft niemand iets aan, behalve ik. Een naar gevoel.

Het aller, allerergste vind ik de filmpjes en foto’s van geweld die nu blijkbaar ook allemaal viral moeten, want ‘dan worden de daders gepakt’. Ik vraag me oprecht af of dit gebeurt. Hoe vaker wordt geshared, hoe verder het van de bron afkomt en hoe onwaarschijnlijker het dus is dat het bij iemand terecht komt die de dader(s) herkent. Volgens mij dan. Wanneer het filmpjes betreft van bewakingscameras where people are caught in the act, vind ik het trouwens nog tot daar aan toe, maar daar blijft het niet bij…

Laatst kwam er tot twee keer toe een foto voorbij waarop een dood dier te zien was, met daarachter een verzameling grof grijnzende jongens. Mensen, die foto is er gewoon. Die foto, daar hoef ik niet op te klikken om hem te zien, die is er gewoon! Daar, op mijn tijdlijn, tussen de kittens en puppies en doodzieke meisjes en af en toe een écht bericht van een vriend of vriendin. Die daders ken ik niet (maar goed ook), de mensen die ik ken zullen ze vast ook niet kennen, en toch is het beeld van een dode, hangende, puppy niet van mijn netvlies af te branden.

Who in his right mind deelt zulke ongein nou? Dit doe je iemand anders toch niet aan? Naast dat ik er niet in geloof dat je zo daders bereikt, is het gewoon ontzettend invasive. Scroll, scroll, puppies, babies, scroll, scroll, picknick, scroll.. BAM dode kat. Dag verpest. Misselijk. Naar gevoel. Oké, de dag is misschien niet verpest, maar die andere twee zijn wel waar. Happy feeling’s gone.

Omdat ik dus totaal niet snap waarom mensen bovenstaande beelden of verhalen of whatever zouden delen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Delen jullie dit soort dingen? Waar ligt de grens? Is jouw maag net zo zwak als de mijne of kun jij nog wél rationeel nadenken na zo’n share en zie je de reden hierachter? Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover denken, en zou het leuk vinden als je je mening hier achterlaat.

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

17 gedachtes over “Ramble – sharing is caring?

  1. Ja, je verwoordt het heel goed. Ik word er ook naar van. Zie het nu geregeld voorbij komen & die schattige pup, bah! Ik snap dat iedereen wil dat die mensen gepakt worden, maar het bederft toch wel mijn plezierige chill-momentje waarin ik mijn tijdlijn door scroll.

  2. Aparte post! Ik heb er gelukkig echt totaal geen last van op FB, ik word eerder gek van iedereen om me heen die babies krijgt en dan een miljard foto’s post van hoe leuk hun baby is. Ik begrijp dat het moedergevoel overheersend is, maar sommige babies zijn gewoon echt heel erg lelijk en aangezien het mijn baby niet is, zal ik ‘m ook nooit mooi/leuk/lief/schattig gaan vinden :D. Maar dat even terzijde.
    Ik ben het wel met je eens! Die reclames over dierenleed vind ik ook echt verschrikkelijk, ik zap altijd weg. Bam, weg goed humeur! Heel vervelend. Maar daarbij heb ik nog zoiets van: we moeten ook niet wegduiken voor dit soort dingen, het is af en toe goed er even bij stil te staan (of beter: geld te doneren, maar dat laat ik over aan de rijkeren der aarde). Maar op FB? Nee, thanks. Daar kan ik er ook niks mee (zoals bijv geld doneren), als ik dat al zou willen. En dat maakt dat je je vrij machteloos voelt.
    Sommige shares vind ik overigens wel leuk, zo van: share dit als je nu ook stiekem in college op FB zit, ofzo. Dat zijn gewoon van die grappige, herkenbare dingen.

  3. Ik ben het hier zo hard mee eens. Het ergste vind ik nog dat de helft van de verhalen de op facebook verschijnen gewoon niet waar zijn. Ik vraag me af wat die mensen eigenlijk proberen te bereiken. En als je geen Engels kan, plaats dan geen Engelse post. Ik vind het héérlijk om die fouten dan toch eventjes te verbeteren. :P (met een kwade reactie als gevolg)

    En mensen die ganse liedjesteksten gaan posten, om het kwartier! >.< Of posts als: 'mijn leven is zo verschrikkelijk…' en als je dan vraagt: 'oei wat is er?'
    en dan komt daar zo'n stomme reactie op: 'ja eigenlijk moet niet iedereen dat weten.'

    WAAROM PLAATS JE HET DAN OP FACEBOOK? (kuch, kuch, ja ik kan me er behoorlijk over opwinden :p)

  4. Ik ben het helemaal met je eens! Sommige plaatjes zijn zo ranzig dat ze gewoon je dag kunnen verpesten en dan denk ik ; waarom moet je nou zoiets plaatsen? Ik zal het nooit begrijpen..

  5. Ha! Ik heb dus precies hetzelfde met mensen die mishandelde dieren op FB zetten en vragen of ik dit ook zo erg vind! JA! DUH! Maar ik hoef het niet te zien! Dus ja.. Dat moest er even uit.. Haha, Sharing is Caring;)!

  6. Ik ben het absoluut met je eens!! Maar, dit gebeurt ook in het nieuws. Ieder voorval wordt tot in den treuren om- en beschreven: plaats, wie, hoe en wat. Het wordt alsmaar erger. Laatst was er iets in het nieuws en werd zelfs de kledingstijl en de kleur van de kleding omschreven. WAAROM? Sensatie, puur sensatie. Ik erger me er steeds meer aan. Tsja, door Facebook, twitter, e.d. wordt de wereld ook steeds kleiner. Maar, inderdaad ik wil er ook niet mee ‘lastig gevallen worden’. Nee, eerder mee geconfronteerd worden. Misschien is dat een beter woord?!

  7. Ik kan me daar ook aan storen. Ik ben heel gevoelig voor zinloos geweld en onrecht, en ik begrijp dat ook niet hoe zoiets op facebook kan staan of überhaupt op zich kan bestaan. Dit zou niet mogen.

  8. Ik word er ergens ook wel gek van! Al die dingen die worden gedeeld met die dreigende ondertoon. Ik vind het wel zielig als mensen van dat dierenmishandeling sharen, maar daar zit je eigenlijk niet zo op te wachten als je vrolijk facebook doorscrolled.

  9. Súper irritant right! ik heb de laatste tijd al zeker 10 mensen uit mn lijst gegooid omdat ze steedfs meededen aan die winacties.. mn hele wall volgespamd.. win een houten vlonder, win een tuinset, win dit win dat aaaahhhh.. zouden ze niet doorhebben dat die dingen toch niet werken?

  10. Ik ben het helemaal met je eens, ook op mijn tijdlijn zie ik ook steeds vaker zulke berichtjes en foto’s/plaatjes langskomen. Word er echt helemaal gek van! Soms zijn de foto’s zo gruwelijk dat mijn hart echt breekt. Foto’s en video’s van daders vind ik nog wel oke, maar ik deel ze niet. Deel en like gewoon helemaal niks van die dingen. Ik gebruik facebook gewoon om met familie en vrienden in contact te blijven en af en toe een leuke foto te delen and that’s it.

  11. Goed geschreven! Ik vind dat er idd erg veel zooi of facebook rond zweeft! Van die plaatjes waar jij ook niet tegen kan. Soms vind ik het wel mooi om te zien hoe sterk sommige mensen zijn (bv. dan komt er een filmpje voorbij van een jongen die kanker over wonnen heeft en heel sterk is en gaat trainen etc..) Dat soort dingen vind ik heel knap en dat deel ik dan wel maar de meeste dingen scroll ik idd gewoon verder! Je zit op de meeste dingen ook gewoon niet te wachten!

  12. Ik kan het niet méér met je eens zijn! Om die reden heb ik de meeste vrienden afgemeld voor m’n tijdlijn, die nu verdacht rustig is overigens…. Over irritant gesproken… Ik erger me groen en geel aan al die Engelse berichtjes! Ten eerste zijn we Nederlands en ten tweede worden ze ook meestal gepost door diegenen die de grootste spelfouten maken. Ja, ik ben taalnazi.

  13. Wat een lang blogje ;-) , maar je hebt helemaal gelijk, hoor! Al die links die moeten gedeeld worden om een leven te kunnen redden of dat er dan iemand geld voor krijgt; er zit veel spam tussen :-)

  14. ik word hier ook gek van.. echt, want ik wil dit ook niet zien en schrik elke keer als het bv een dood dier is ._. nog erger vind ik de tieners die los gegaan zijn met verhaaltjes schrijven en het als waargebeurd verhaal doen zo vandat dat meisje ziek is en of dr vriendje het over heeft dood voor dr tegaan en dan schiet die zichzelf neer voor haar en dan zeggen ze dat het ware liefde is.. nou hoop het niet. zelfde met die filmpjes van pagina’s met rare namen.. had het is tegen iemand gezegd van ‘heb je dat geliked?’ want dacht dat het misschien spam was.. maar jammergenoeg had ze dat wel gedaan :’)

share the love...

