Ramble – Waarom Studeren nodig is

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

De laatste tijd zijn de nieuwe plannen voor de studiefinanciering veel in het nieuws geweest. Als reactie daarop vragen ook veel (aankomend) studenten zich af of studeren wel echt nodig is. Want met Google en een lekker netwerk kom je immers een heel eind. Toch? Mijn eerste reactie toen ik zulke berichten tegen begon te komen was: hoe kóm je erbij? Als studeren zo ontzettend overrated is als sommige mensen het doen lijken, waarom stoppen massa’s mensen dan jaarlijks duizenden euro’s in hun studies? Precies.

Toegegeven: ik had ook niet meteen de juiste studie te pakken. Tegen de tijd dat ik klaar ben, heb ik er zometeen acht jaar studeren op zitten. Ácht jaar. Dat is verdomd lang, en zeker een stuk langer dan de ‘gangbare’ drie of vier jaar. Of die aantallen ook echt gangbaar zijn vraag ik me sowieso af, maar dat is weer voor een andere keer ;) Acht jaar dus. Waarin ik ondertussen ook een goede studieschuld heb opgebouwd. Waarom ik mijn toekomstige ik zo belast met al die schulden? Omdat het het waard is, en omdat het mijn plicht is.

De maatschappij zit namelijk op een bepaalde manier in elkaar: er zijn banen waarvoor je gestudeerd moet hebben en banen waarvoor dat niet nodig is. Die banen waar geen studie voor nodig is, kunnen door iedereen worden ingevuld, dus ook door mensen die wel zouden kúnnen studeren, maar er bijvoorbeeld geen zin, tijd, of kansen voor hebben. Wat er echter gebeurt als mensen die wel kunnen studeren, maar dat niet doen, is dat de banen waar geen studie voor nodig is veel te veel sollicitanten hebben en de banen waar wel een studie voor nodig is dus veel te weinig. Het vervelende daaraan is dat de mensen met banen na een studie ook nodig zijn om studerenden te begeleiden of op te leiden. Denk aan hoogleraren, maar ook aan stages. Hoe minder mensen dus studeren, hoe minder mensen uiteindelijk ook de kans zullen hebben te gaan studeren en dit succesvol af te ronden.

Wanneer dat gebeurt is er sprake van het instorten van de kenniseconomie van een, bijvoorbeeld, land. Als de kenniseconomie van een land totaal instort, dan zal dat land dus minder mensen met een afgeronde studie hebben en deze kennis uit het buitenland moeten halen, wat veel meer geld zal kosten. Dit is dan een extra kostenpost die, laten we wel wezen, nergens voor nodig is. Maar stel even dat we met z’n alle stoppen met studeren. Stel dat onze regering er ook niet voor kiest om die kennis hier naartoe te halen. Stel je eens een dag voor zonder afgestudeerden.

Je gaat eerst even wat boodschappen doen. Geen probleem daar, het afrekenen gaat prima want de caissière heeft niet hoeven studeren, en alles staat op dezelfde plaats want ook voor vakkenvullen is geen opleiding. Maar wellicht dat de vracht op een vreemde tijd komt, omdat er niemand is die het logistieke gedeelte aanstuurt. Misschien zijn al je boodschappen ook wel veel duurder, omdat er geen rekening is gehouden met de inflatie. En hoe denk je dat je plakjes ham worden voorgesneden, als niemand die snijmachine heeft uitgevonden?

Misschien stoot je daarna wel je teen tegen een paaltje dat op een onhandige plaats staat, omdat er niemand met ruimtelijk inzicht aanwezig was. Dan moet je naar de huisarts. Die kijkt even naar je voet en Googlet dan wat hij ermee aan moet. En hier begint het gedonder. Ten eerste: waarom ga je naar de huisarts als die niet meer weet dan jij? Dan is niemand meer ergens expert over en zijn we met z’n alleen maar wat aan het aanrommelen. Ten tweede, op Google kun je zeker niet alles vinden. Denk je nu serieus dat als er miljarden mensen zijn die allemaal bakken met collegegeld betalen voor informatie over hun vakgebied, dat diezelfde informatie ook allemaal op internet te vinden is? Natuurlijk niet! Je mag al heel blij zijn als je colleges op internet staan, en dan nog zijn deze allemaal beveiligd. Tuurlijk, als je goed zoekt, kun je echt wel wat vinden over bepaalde onderwerpen. Maar alles zul je er echt niet kunnen vinden.

En nu hoor ik je denken: dan koop ik toch gewoon alle studieboeken over de onderwerpen waar ik iets vanaf wil weten? Dat kun je doen, maar hoe vaak heb je niet een boek gelezen en er geen snars van begrepen? Daar zijn de colleges voor! En daar komen die hoogleraren weer van pas, juist, die wel allemaal gestudeerd hebben. Maar is het ook niet gewoon fijn dat je met je ontstoken teen naar de huisarts kunt en die je meteen kundig kan vertellen wat er loos is? Is het niet heel fijn dat je niet álles over álles zelf hoeft te weten maar hiervoor naar kundige en professionele experts kunt? En, zonder iemand op zijn tenen te trappen, is het niet een heel leuk idee dat jij ooit, over wat voor klein of groot onderwerp ook, daar zelf een expert over zou kunnen zijn?

Er is zoveel dat je denkt te weten als je er juist niets vanaf weet, en zóveel meer dat er bij komt kijken als je je er echt in verdiept. Nog één voorbeeldje: je middelbare school. We hebben allemaal wel eens een les geskipt omdat ‘er toch niks boeiends werd verteld’. Allemaal dachten we het wel eens beter te weten. Nu ik zelf een middelbare schoolvak studeer, merk ik dat er veel meer achter de schermen plaatsvindt dan ik ooit had kunnen bedenken. Dit weet je niet als je niet verder kijkt, omdat studeren saai is, of niet nodig. Google kan je dat niet vertellen, want je weet niet waar je naar moet zoeken en als je het wel zou weten, zou je nog de helft niet vinden.

Daarom vind ik dat het je plicht is – veel meer nog dan je recht – om te studeren als je dit kunt. Want zonder jou, zonder mensen die studeren, zal uiteindelijk de hele kenniseconomie in elkaar storten. En de mensen die we dan nodig hebben om de boel weer op te knappen en het weer goed te laten lopen, die zijn er niet. We Googlen maar wat. Nee, studeren, dat is heel hard nodig! Zeggen dat studeren niet nodig is zonder zelf te studeren (nogmaals, zonder iemand op z’n tenen te trappen!) is gewoon maar wat met modder gooien. Zeggen dat je moet studeren als je zelf hebt gestudeerd, dat is een mening van een ervaringsdeskundige. En daarom steek ik acht jaar en duizenden euro’s in mijn studie. Zodat ik mensen wat kan leren, en later nog meer mensen wat kan leren en zodat we samen sterk blijven.

Wat vindt jij van de hele studeren of niet-discussie? Studeer jij?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

13 gedachtes over “Ramble – Waarom Studeren nodig is

  1. Interessant artikel. Naast dat Nederland het moet hebben van zijn kenniseconomie, is studeren ook hartstikke goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Een beetje lezen in wat random boeken haalt het niet bij de ervaringen die je opdoet als je gaat studeren. Je maakt kennis met andere soort mensen, in een klimaat waar ontwikkeling, ambitie en leergierigheid voorop staat. Plus, aan dit alles zit een mooi competitief randje!

  2. wat leuk dat je hier aandacht aan besteed,want ik vind dit onderwerp zó interesant !
    ik ben het wel met je eens,als je een HBO studie doet dan leer je écht wel wat,maar sommige mensen ( waaronder ik ) twijfelen ook om de kosten van zo’n studie.ik ben nu net 17 en het is maar de vraag of ik in aanmerking kom voor de laatste generatie voor de stifi en een ov – kaart,en als ik dat niet meer zou krijgen,hoe dan verder ? als ik op mijn 18e het huis uitga ( dat is standaard bij ons thuis,op je 18e het huis uit gaan ) en ik heb twee dagen school tot 5,3 dagen stage tot 5,en ook nog in de weekenden stage ( ik doe een opleiding in de cultuur dus dat betekent héél veel in de weekenden,vakantie’s,doordeweekse avonden en zelfs s’nachts stage lopen ),wanneer moet ik dan geld naar binnen harken ? hoe moet ik dan mijn opleiding betalen ? dat kan dan toch helemaal niet ? en in mijn klas is iedereen al 18 en ouder en doen ze er luchtig over en zeggen ze joh dan ga je toch gewoon lenen,maar lenen is niet zo luchtig.je moet het uiteindelijk terug betalen ( met rente ? dat weet ik niet eigenlijk ) en ik vind het ook niet fijn dat ik al zoveel moet lenen terwijl ik dan nog maar 18 / 19 ben ! ik doe nu een MBO opleiding en als ik een jaar zou moeten lenen en darna een HBO opleiding wil doen en ook daarvoor een lening moet gaan nemen,dan zit ik voor mijn 25e dik in de schulden en dat vind ik geen fijn gevoel,want wanneer kan ik dan een leuk huisje kopen ? en mijn ouders gaan echt niet bijspringen,dat zouden ze ook niet kunnen trouwens en heb ook geen vriend om mee samen te wonen zodat we de kosten kunnen delen of iets dergelijks.
    de MBO opleiding heb ik geswitcht omdat de treinkosten te hoor werden,nu doe ik een opleiding die een stuk minder leuk is maar wel goedkoper is,en ik snap best dat mensen zeggen dat je in je toekomst moet investeren omdat ze niet in alle landen de kans krijgen om te studeren,maar wat als je er niet in kúnt investeren ? ik zou ontzettend graag een leuke studie willen volgen waar ik veel aan zou hebben,daar niet van hoor.maar sommige mensen vergeten ( daar bedoel ik jou niet mee maar in het algemeen ! ) dat er ook mensen in nederland zijn die zich niet veel kunnen veroorloven.
    niet dat ik niks heb ofzo maar een studie is natuurlijk niet iets wat je zo even 1 2 3 kunt betalen,en vooral niet als alleen wonende studente zijnde.
    je moet ook nog leven natuurlijk !
    maar ik vind het een heel interesant onderwerp om het er zo over te hebben !
    en volgens mij is dit een van de langste comments die ik ooit heb getypt haha :D

  3. Leuk artikel, je kaart ook andere dingen aan die je bezighouden behalve make-up, vind ik leuk! Ik heb zelf twee keer een foute studie keuze gemaakt, waaronder IBL en LVO-Engels (lesgeven aaaaah!!!) en ben ik nu op mijn plek bij het recht. Zes jaar studeren is lang, maar ik heb geen moment spijt van mijn keuze. Nu niet, nooit niet. Nog een half jaar…!

  4. Hier in België is dat zo moeilijk allemaal niet he! >_< Nu op een privéshow is het anders maar op de hoge school / uni werd het allemaal gefinancierd als je het kostenplaatje zelf niet haalde.

  5. Mee eens, maar de andere kant moet je ook niet vergeten. Niet iedereen KAN studeren aan een HBO of universiteit en vanuit scholen en de overheid is dat wel het streven. En dat gaat ook scheef. In NL is een groot tekort aan vakmensen: timmermannen, loodgieters, you name it. Praktijkvakken worden in NL zwaar ondergewaardeerd en de manier waarop je deze beroepen kan gaan beoefenen is op zn zachtst gezegd niet in lijn met de doelgroep. Doorleren is prima, maar er moet een balans zijn tussen hoog-en laagopgeleid en daarbij moet de soort opleiding passen bij het vakgebied. En dat raakt men hier een beetje uit het oog.

  6. Heel goed artikel! Ik studeer ook, en zal ook wel 8 jaar bezig zijn maar ik heb het er voor over. Naast jouw verhaal, vind ik het ook ontzettend belangrijk voor jezelf. Kijk als iemand tevreden is met schoonmaken of iets waar je geen diploma voor nodig hebt, en dat doen voor de rest voor je leven doen, prima. Maar ik, en waarschijnlijk velen met mij, zullen daar niet gelukkig van worden. Dus gewoon studeren en doen waar je gelukkig van wordt! Het is wel de rest van je leven waar je over beslist.

  7. Ik doe gelukkig een opleiding waar ik niet zo heel erg veel voor hoef te leren haha! Maar als ik dan wel weer iets moet leren is dat toch wel even wennen.. Ik vind het wel goed dat we allemaal door studeren (:!

  8. wat goed geschreven, je hebt inderdaad gelijk een dag zonder afgestudeerden is een grote chaos :D ik zit in m’n laatste jaar taal en letterkunde ondertussen, volgend nog een jaarje lerarenopleiding erbij en ik mag middelbare kindjes gaan lastigvallen :)

  9. Geweldig artikel:D! Mijn studietijd ligt lang achter me, maar ik vond het een van de mooiste periodes van mijn leven. Student zijn op zich is zwaar (studeren, baantjes, social life etc) maar super leuk en ik heb er een aantal van mijn beste vrienden aan overgehouden. En ja, omdat ik alles zelf moest doen in die tijd en er een niet al te zware tijd van wilde maken, heb ik er best een dikke lening aan overgehouden. Hoewel dat toen nog niet echt nodig was, want we kregen langer (en misschien ook wel meer) stufi, dan tegenwoordig het geval is. Maar ik heb nog geen dag spijt gehad van die lening. Ik zie het als een investering in mezelf en hoewel ik later niet in functies werkzaam ben geweest op gebied van mijn studie (Personeel & Arbeid) heb ik erg geprofiteerd van alle kennis die ik opgedaan heb gedurende mijn studie. En een HBO studie (welke richting dan ook) staat gewoon goed op je cv en zorgt ervoor dat je vanaf begin kans hebt op een hogere salaris-inschaling.

    We zijn erg verwend hier in het rijke (ondanks crisis) Westen. Ja het studeren gaat misschien meer geld kosten, maar zoals je zegt, je hebt hier het recht en de kans om te kiezen voor een studie in welke richting je ook maar wil, voor elk wat wils zou ik zo zeggen. Geef de landen waar ze nog moeten strijden om te mogen studeren de kost. Ik zou het er lekker van nemen, leren en genieten zolang het nog kan.

share the love...

