Tip: mooie foto’s met een slechte camera

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Al héél lang wilde ik dit artikel schrijven, over de tools die ik gebruik om mijn foto’s wat mooier te maken. Heel lang heb ik namelijk mijn iPad 2 (!!) gebruikt om foto’s voor mijn blog mee te maken. Vaak zag ik de foto’s en dacht ik dat het nooit meer goed zou komen, maar gaandeweg heb ik wat dingen ontdekt die je foto’s enorm veel mooier kunnen maken. Hoe? Daarvoor moet je alleen even verder lezen ;)

Sinds een maandje ongeveer heb ik natuurlijk een nieuwe camera, of eigenlijk gewoon een camera, waarmee ik mijn blogfoto’s maak. Maar ik merk dat ik mijn eigen tips nog graag gebruik, zeker als het weer wat minder is. Dat is ook het voornaamste probleem dat ik met mijn iPad had: een slechte lichtgevoeligheid en dus donkere foto’s als het bewolkt was. Mijn oplossing vond ik na wat geGoogle al snel: een ‘fotostudio’. Ik heb mijn doos met bakpapier en aluminiumfolie altijd mijn fotostudio genoemd, en mijn vriend vind het heerlijk om daar grapjes over te maken. You’re laughing now, maar het verschil dat ik bereikte met dat in elkaar getapete ding was best groot!

Dit is ‘m dan: mijn fotostudio :D Het is een kartonnen doos van een wat groter formaat (hoe groter, hoe makkelijker je ermee kunt werken, maar hoe vervelender ook om op te bergen. Maak hier dus even je afwegingen over) beplakt met bakpapier en aluminiumfolie. Ik heb twee zijkanten afgeknipt (en die ook nog gerecycled, daarover later meer) zodat je goed in de doos kunt kijken onder een schuine hoek. Eén van de overgebleven zijkanten beplakte ik met aluminiumfolie, zodat het licht wat op die kant valt wordt weerkaatst. De andere zijkant en de onderkant beplakte ik met wit bakpapier (geen bruin papier!) zodat het een heldere kant werd en een mooi wit stuk om tegen te fotograferen.

Omdat fotograferen in direct zonlicht ook weer niet ideaal is, kun je bakpapier gebruiken om je raam (gedeeltelijk) af te plakken. Dan komt het licht er nog wel door, maar wordt het als het ware mat en heb je geen last meer van de harde zonlichtlijnen.

Van de zijkanten kun je ook weer lichtreflectoren maken (klinkt wederom heel chique voor een stuk karton met wat folie), die je ook weer kunt gebruiken om wat extra licht je studio binnen te krijgen. Beplak je karton aan een kant (want je kunt toch maar één kant tegelijk gebruiken) met aluminiumfolie. Dit kun je dan gebruiken om wat extra licht naar binnen te reflecteren als het vanaf een bepaalde hoek binnenkomt, of je gewoon wat extra licht nodig hebt.

Zoek dan een plekje op waar je veel licht binnen kunt laten, dus een plek in huis waar veel ramen zijn die zon vangen. Direct zonlicht kun je verhelpen met wat bakpapier, geen zonlicht niet. Zoek dus een heldere plek op! Ook is het handig als dit op een redelijk praktische plek in huis is (dus bijvoorbeeld niet de keuken), want dan moet je die telkens helemaal leegruimen als je wat foto’s wilt maken. Niet handig ;)

Verder kun je ook nog veel doen door een leuke compositie te maken of bijvoorbeeld te werken met leuke achtergrondjes. Je witte bakpapier is weliswaar heel mooi en clean, maar misschien wil je helemaal geen cleane foto, maar juist een spetterende vrolijkerd. Dat kan. Je hebt vast wel wat leuks in je kast liggen dat je als achtergrond kunt gebruiken: een theedoek, t-shirt, sjaal… je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het gebruiken. Het enige dat je hoeft te doen is het over de hoek van je studio draperen en ervoor zorgen dat de randjes niet in beeld komen. That’s all!

Als je alles netjes hebt neergezet, gedecoreerd en gefotografeerd, is het natuurlijk tijd om te bewerken. Toen ik net mijn nieuwe camera had, heb ik er een aantal keer voor gekozen om mijn foto’s niet te bewerken, maar bewerkt zijn ze toch nét wat mooier! Ik gebruik hiervoor het programma picmonkey, een gratis online programma waar ik voor het eerst van hoorde via Serena. Het werkt als een trein, en als je niet helemaal weet wat je wilt of hoe het werkt, kun je er zelfs voor kiezen om je foto’s automatisch te laten bewerken. Picmonkey kijkt dan zelf waar verbetering nodig is en heel vaak heeft hij het bij het rechte eind.

Wat ik zelf vaak aanpas is het contrast, daar worden je foto’s net wat scherper van (qua kleur) en de helderheid. Als je voor meer contrast kiest, worden donkere delen namelijk ook wat donkerder en dat willen we nu juist niet. En als ik ergens een joekel van een pukkel heb, kan ik die ook makkelijk wegpoetsen, ideaal ;)

Hopelijk heb je wat aan mijn tips gehad, ik was er in elk geval erg blij mee! Ik heb (true story) vaak verbaasd gekeken naar de foto’s die ik toch maar mooi wist te schieten met mijn mediocre iPad cameraatje. Thanks fotostudio en Picmonkey ;)

Heb jij nog tips voor fotografie? Wat voor camera gebruik je?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

23 gedachtes over “Tip: mooie foto’s met een slechte camera

  1. Wat grappig zeg, en een leuk artikel ook! Erg interessant om te lezen. Ik gebruik zelf de Sony A200, een ‘simpele’ SLR.

  2. Wat een goeie uitvinding zeg! Ikzelf gebruik een wit speeltafeltje van mijn zoontje en via het standaardprogramma (windows live photo gallery) bewerk ik soms de foto’s door wat extra schaduw weg te halen en de foto wat lichter te maken zodat het wit nog helderder wordt. Ik gebruik een (oudere) Canon 400D en heb het geluk dat in de woonkamer 1 kant volledig raam is van grond tot plafond dus lekker licht.

  3. Wauw, wat een super handige tips! Zelf gebruik ik ook zo;n mini fotostudio van de Xenos, maar dit is ook wel erg handig. :)
    Zelf heb ik de luxe dat ik een Canon spiegelreflexcamera van mijn moeder te leen heb :)

  4. ik heb nog steeds spijt dat ik toen die fotobox niet bij Xenos had gehaald x_x dit is ook wel heel handig… heb wel zo’n vast plekje nodig. ik gebruik meestal een A4’tje

  5. Ik heb een iets kleiner fototoestel van Canon, maar ik ben eigenlijk niet zo’n topfotografe :-) haha. ik bewerk mijn foto’s wel graag via Befunky :-) leuke tools !

  6. wat een supertips! wat ook goed werkt is twee bureaulampen met daarvoor een fotokader met enkel wit papier en het glas in. Als je dan ook zorgt voor een wit papier in het midden ziet het er ook heel erg goed uit!

share the love...

