so smitten… vergeten series in het zonnetje #1

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

We hebben er allemaal wel een paar: series die een poosje geleden op tv waren en die we eigenlijk alweer bijna vergeten waren. Tot je ergens weer één van de acteurs voorbij ziet komen, of je het intro deuntje ergens voorbij hoort komen, en je weet het weer: hier was ik zo dol op! Vandaag zet ik een aantal van mijn favoriete series in het zonnetje. Gewoon, omdat het kan. En omdat ze al van de buis zijn, helaas. Mijn van-de-buis-aanraders!

Als eerste: 24. Dit is echt één van mijn favoriete series aller tijden. Het gaat over Jack Bauer, die het ene seizoen wel, en het andere seizoen niet voor CTU, de Counter Terrorist Unit, werkt. Hij dealt dus dagelijks met terroristen en hun snode plannetjes ;) Jack Bauer is een echte patriot en heeft serieus alles over voor zijn land, en dat maakt de serie zo mooi. Als CTU eigenlijk niets meer kan doen, springt Bauer in zijn auto en breekt hij alles regels om er toch voor te zorgen dat een aanval niet zal plaatsvinden. Topvent, die Bauer! Helaas wordt hij links en rechts genaaid door alle hoge politici wiens plannen hij ook dwarsboomt en zo komt hij geregeld in de problemen. Arme Bauer…
Wat ik één van de velen pluspunten vindt aan de serie, is dat je een hele dag uit Bauer’s leven meemaakt, en dus elk seizoen 24 afleveringen heeft. Echt top. En dan zijn ook nog eens alle afleveringen hartstikke spannend! Als je van actie en suspense houdt, is dit echt een aanrader. Door 24 ben ik zelfs Kiefer Sutherland-fangirl geworden, en een fangirl word ik echt niet snel!
Mijn favoriete character? Jack Bauerrrrr!

Dan Lost, ook al zo’n oude topper. Lost is echt enorm groot geweest en ik denk dat de meesten van jullie de serie wel kennen, maar toch wil ik hem hier laten zien omdat het gewoon een favoriet is van mij – hij hoort hier! Lost begint met een vlucht die neerstort op een verlaten eiland. Of ja, verlaten? Daar kom je gaandeweg in de serie meer over te weten. De serie hangt van vreemde gebeurtenissen en plotten, en naar mate je meer seizoenen kijkt, kom je er allemaal meer over te weten. Ik vind het leuk dat er zoveel verschillende mensen in zitten en ze allemaal eigenlijk een goed achtergrondverhaal hebben. Hoewel ik niet alle seizoenen even geweldig vind, en het einde ook helemaal niet het einde vind, is het wel echt een topserie.
Als je dol bent op licht spannende series met veel intriges, dan is Lost de serie voor jou!
Mijn favoriete character? Jeetje, het zijn er zoveel! Zonder iets van de verdere seizoenen te verklappen, kies ik voor Hurley, Sawyer en Charlie.

Mijn derde serie van vandaag is Fringe! Hoewel de serie nog niet zo heel oud is, is hij helaas na het afgelopen seizoen (seizoen 5) gecanceled en nu dus ook van de buis. En dat is zo jammer, want het is een van de betere science fiction series! Jammergenoeg zijn er blijkbaar niet genoeg mensen in de US die naar zulke series kijken op tv, want vanwege tegenvallende kijkcijfers is de serie niet meer vernieuwd voor een volgend seizoen. Bummer! Fringe speelt zich af rondom FBI agent Olivia Dunham, die samen met Peter Bishop en zijn vader Walter – een geniale, maar oh zo gestoorde wetenschapper – en nog veel meer mensen werkt aan onverklaarbare gebeurtenissen die plaatsvinden. Ze werken onder de zogeheten Fringe division, die dit soort dingen behandelt en er komen allerlei vreemde dingen aan bod zoals shapeshifters, een parallel universe, en Observers.
Er zit wel wat, maar niet heel veel, actie in Fringe. Het draait vooral om de situaties die ze elke aflevering moeten ontrafelen, maar ook om het overkoepelende verhaal van de serie, dat naar mate de seizoenen vorderen, steeds belangrijker wordt.
Mijn favoriete character? Joshua Jackson (Peter) is zeker niet verkeerd om naar te kijken, maar de allerleukste is zijn papa Walter.

De laatste serie van vandaag is Prison Break. Dit is voornamelijk een drama serie met een touch of crime. Je volgt de serie vanuit het perspectief van Michael Scofield, een hele slimme jongen wiens broer net geframed is voor de moord op een belangrijk politiek persoon. Hij zal de doodstraf krijgen en wacht deze nu af in een zeer streng beveiligde gevangenis. Maar Michael laat zijn broer Lincoln niet in de steek in laat zichzelf ook opsluiten in dezelfde gevangenis, met als doel hem daaruit te breken. Eh, wat? Juist. Maar Michael heeft de hele blueprint van de gevangenis op zijn lijf laten tatoeëren en een ontzettend strak plan bedacht voor de breakout. Maar life in prison is niet zo goed te plannen en er komt natuurlijk een hoop rotzooi op hun pad.
Leuk serie voor als je van spanning houdt, maar niet zo van actie. Ook zit er wat drama in, wat natuurlijk ook geen kwaad kan.
Mijn favoriete character? Papi! Hij praat zo leuk ;)

Wat zijn oude(re) series die jij echte aanraders vindt? Deel ze hier!

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

14 gedachtes over “so smitten… vergeten series in het zonnetje #1

  1. Wat een leuke series heb je genoemd! Stuk voor stuk ook favorieten van mij :)
    Lost ben ik op een gegeven moment wel afgehaakt, het werd me iets te verwarrend en er waren ook wel erg veel bewoners op dat onbewoonde eiland op een gegeven moment… Fringe moet ik nog afkijken!

  2. Ik heb, denk ik, alle episodes van Lost en Prison Break gezien. Van Lost weet ik nog dat iedereen fan was vanaf het eerste uur….maar naargelang het verhaal werd uitgerokken, haakten mensen af. In mijn vriendenkring was ik bijvoorbeeld, op het laatste, de enige die er nog naar keek :-)

share the love...

