Review – Kiehl’s Lip Balm #1

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Kiehl’s Lip Balm #1, wie kent hem niet? Het is het bestverkochte product van Kiehl’s (naar eigen zeggen) en belooft je lippen goed te verzorgen en tegen winterse kou te beschermen. Benieuwd of het ook mijn nummer 1 is? Lees dan snel verder!

De lipbalm van Kiehl’s – dit is wat Kiehl’s er zelf over zegt:

“Temporarily protects and helps soothe dry lips. Helps shield lips from the drying effects of wind and cold weather. Apply liberally, and allow an excess of the balm to be absorbed.”

Kiehl’s zegt op hun website dat de hoofdingrediënten van de lipbalm katoenzaadolie en octinoxaat zijn. De katoenzaadolie zou zorgen voor een verzachtend effect, en de octinoxaat voor de spf 4 die in de lipbalm zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik alvast niet onder de indruk ben van de spf 4, want als je een laagje van wat voor crème dan ook ergens op je huid smeert, bereik je eigenlijk ook al een spf 4 of 5. Ik snap dus ten eerste niet dat Kiehl’s dit ingrediënt in de lipbalm stopt als het zonder waarschijnlijk ook deze bescherming biedt (wellicht omdat de balm doorzichtig is?), en ten tweede niet waarom ze hier zo trots mee adverteren. Iedereen weet ondertussen toch wel dat we niet onder de indruk hoeven te zijn van spf 4? Anyway, laten we kijken naar de bestanddelen van de lipbalm. Ik ben wel benieuwd waar de katoenzaadolie op de ingrediëntenlijst staat!

Dat zijn er niet heel erg veel, en veel ervan ‘ken’ ik al. Maar welk ingrediënt de katoenzaadolie is? Laten we er samen naar kijken :)

– Petrolatum: legt een beschermlaagje over de huid dat de huid helpt genezen en voorkomt ook vochtverlies.
– Squalane: van nature voorkomende vetten (lipiden) die de huid ook zelf aanmaakt.
– Lanolin: vochtinbregend. Zorgt er ook voor dat de bestanddelen samen een emulsie vormen en dat de emulsie plakkerig is.
– Triticum Vulgare/Wheat Germ Oil: verzorgend bestanddeel. Ook zit er vitamine E in de olie. Dit is de katoenzaadolie.
– Ethyhexyl Methoxycinnamate: dit is het ingrediënt dat zorgt voor de spf 4. Cosmeticsinfo.org vermeldt echter wel dat deze versie van de naam erop duidt dat het voornamelijk als doel heeft het product te beschermen tegen veroudering of verandering door de zon. Tja.
– Tocopherol: Vitamine E, en een lekkere vette olie die je huid voedt. Fungeert als anti-oxidant en verzorgend bestanddeel.
– Allantoin: verzorgend en beschermend ingrediënt.
– Propylparaben: gewoon een parabeen, een conserveermiddel.
– Butylparaben: idem, een conserveermiddel.
– Aloe Barbadensis/ Aloe Barbadensis Leaf Extract: aloë vera blad extract, verzorgend ingrediënt dat de huid soepel maakt en velletjes vermindert.

Zoals je ziet zitten er wel lekkere verzorgende bestanddelen in de lipbalm, maar voornamelijk de aloë vera, allantoïne, en tocopherol zijn waarschijnlijk in een te lage concentratie aanwezig om écht wat goeds te verrichten. De katoenzaadolie zit lekker hoog in de ingrediëntenlijst, dus daar ben ik blij mee. De spf4 vind ik nog steeds redelijk nep, helemaal omdat nu blijkt dat de formule die in de lipbalm zit voornamelijk wordt gebruikt om het product voor de zon te beschermen, in plaats van onze lippen. Maar er zitten wel een aantal hele lekkere bestanddelen in, zoals lekkere vetten en oliën, en vitamine E.

Het gebruik van de Kiehl’s #1 Lip Balm is best ok, afgezien van het wat harde randje van het tuutje van de tube. Die had van mij wel wat meer afgerond kunnen zijn, zodat je niet de kans hebt je lippen te beschadigen met je lipbalmtube. Als ik de balm aanbreng, voelt het meteen héél vet op mijn lippen, een gevoel waar ik persoonlijk niet heel erg fan van ben. Als je de balm dan over je lippen verspreidt, voelen ze wel lekker verzorgd aan, en Kiehl’s heeft inderdaad gelijk: na een poosje trekt de balm helemaal in je lippen. De balm werkt niet heel lang, na een uurtje moet je echt wel bijsmeren (zonder drankjes), maar hij werkt wel goed. Na het gebruik voelen mijn lippen heerlijk zacht en gehydrateerd.

Eindoordeel:

Er zitten een aantal hele fijne bestanddelen in de lipbalm van Kiehl’s, zoals de vetten en oliën en de vitamine E. Maar ook zie ik een aantal parabenen die ik ideaal gezien liever niet in de balm zou willen vinden. Als ik de balm aanbreng voel ik de lekkere vette bestanddelen wel en voelen mijn lippen ook echt goed gehydrateerd, maar ik moet wel oppassen dat ik mijn lippen niet even snel beschadig met het tuutje, want dat is best hard en ruw! De balm laat een soort glossy laagje achter op mijn lippen, zowel qua uiterlijk als qua gevoel. Ik vind het tuutje wel een prettige en hygiënische manier om de lipbalm aan te brengen, maar het had wat ronder gemogen van mij ;)
Je betaalt 8 of 10 euro (hij is nu in de aanbieding, maar ik weet niet voor hoe lang) voor een tubetje van 15 ml, waar je op zich vrij lang mee doet. Als ik heel eerlijk ben, zou ik liever mijn EOS lipbalm gebruiken, maar deze van Kiehl’s is ook zeker de moeite waard. 8 euro vind ik nog een redelijke prijs, en er zitten wel echt goede, verzorgende ingrediënten in. Voor mij persoonlijk is het niet mijn nummer 1, maar het is wel een aanrader. Yay!

Heb jij ook wel eens een product van Kiehl’s gebruikt? Wat is jouw nummer 1 lipbalm?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

24 gedachtes over “Review – Kiehl’s Lip Balm #1

  1. EOS LIPBALSEM <3 Ik heb duizenden lipbalsems, duur en goedkoop. Toen besloot ik een keer een LIPBALSEM te kopen bij Yves rocher voor 1 euro. En nu ben ik verslaafd. Gewoon lekker simpel en heerlijk, niet vet, geen gloss. Gewoon normaal

  2. Veel goede dingen over deze lipbalm gehoord! Jammer dat het tuutje niet echt fijn is, maar voor de rest klinkt het niet verkeerd!

share the love...

