Pastime – Games for girls #1

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Iedereen heeft weleens van die dagen dat je van alles kunt (of moet) doen, maar je toch een beetje verveelt. Op zulke dagen ga ik dan óf de hele dag internetten en alle toffe blogs lezen, óf ik pak de PlayStation erbij en ga lekker gamen. Whut? Yup. Gamen. Soms doe ik dat trouwens ook op de pc, of op de PSP, maar de meeste games hebben mijn vriend en ik toch zeker wel verzameld voor de PS3. Vandaag presenteer ik: de leukste games for girls! De selectie die ik hier heb gemaakt bestaat uit games die redelijk weinig actie bevatten, games waarvoor de controller niet 100% intuïtief voor uit je hoofd hoeft te kennen (en dus niet hele snelle reflexen vereisen), óf gewoon ontzettend mooi en leuk zijn! Omdat het er redelijk veel zijn, splits ik hem op in drie delen. Vandaag deel 1, de mooiste en schattigste games!

Allereerst wil ik twee games aanbevelen die ik niet in een hoesje heb en dus niet op de foto heb kunnen zetten. Het zijn namelijk downloadable games uit de PlayStation store, die je dus alleen downloadt en waar je geen fysieke versie van hebt. En dus ook geen hoesje zodat je hem mooi tussen je favorieten uit kunt stallen… snif :(

De twee games waar ik mee wil beginnen zijn Journey en Stacking.

Journey is een prachtige, maar hele korte game. Hij is wel echt het kopen en spelen waard, want het is een prachtgame als geen ander. De hele game draait om een reis, die jij met je poppetje maakt. In de verte zie je de hele reis een enorme berg staan, en dat is je doel. Niemand vertelt je welke kant je op moet, of welke route je moet nemen, maar alles is zo intuïtief geprogrammeerd dat dat ook helemaal niet nodig is. De gehele game hoor je de prachtigste muziek, en als je hem hebt uitgespeeld zul je daar zeker een heel goed gevoel aan overhouden – alsof jijzelf ook een soort van reis hebt gemaakt. Echt een prachtig staaltje game developing en écht, écht, écht het spelen waard.

Dan Stacking, zeker de allercuteste game die ik ooit heb gespeeld. Stacking heeft als principe de Russische Babushka poppetjes, die je open kunt maken en daar dan telkens een kleiner poppetje in aantreft. Met Stacking begin je als een ukkie die allerlei puzzeltjes op moet lossen om zo zijn familie te redden, cute! Dit ukkie kan in andere poppetjes kruipen (stacken dus!) en zo hun privileges of dingen die ze kunnen doen ook gebruiken. Dit moet je dan gebruiken om de puzzels in het spel op te lossen, die allemaal op drie tot wel zes verschillende manieren op te lossen zijn. Het is echt by far het allerschattigste spel dat ik ooit heb gespeeld, en ik heb me met Stacking en al zijn hoofdstukken onwijs vermaakt.

Dan nog zo’n cutie: Little Big Planet. Er zijn inmiddels twee delen uit, evenals een Karting spinoff en een PSP en PSVita uitgave. Nice! In Little Big Planet speel je met Sackboy, een allerschattigst zakpoppetje dat al ik-weet-niet-hoe-vaak is nagemaakt door mensen met een stel breinaalden. Ik wou dat ik dat kon ;) Met Sackboy beweeg je je door allerlei schattige levels heen en hoef je geen geweld of actie te gebruiken om ze te halen. Echt een meisjes-meisjes game dus! Wel zijn de levels allemaal erg leuk gemaakt en zitten er ook nog puzzeltjes in. Wat ik een klein beetje jammer vind aan Little Big Planet is echter wel dat er veel bonusdingen zijn (extra stuk level, of bouwmateriaal – kom ik nog op terug) dat je alleen kunt halen met meerdere mensen. Je zou dan voor die dingen het level online moeten spelen, maar dat trekt me nooit zo aan. Met alle stickers en bouwmaterialen die je in de levels vindt, kun je ook je eigen level maken, en daar zit helemaal een onwijs groot aantal uur aan speelplezier in – als je dat leuk vindt, tenminste. Je kunt je uren – wat zeg ik, dagen! – zoet houden met het bouwen van een level, en het testen natuurlijk. Daarna kun je hem online gooien en kunnen andere mensen hem gaan spelen en hun feedback geven. Leuk!

Ni No Kuni, dé RPG hit van dit jaar. In Ni No Kuni speel je Oliver, een schattig jongetje. Zijn moeder overlijdt, en kort daarna komt zijn knuffel Drippy (weer zo’n slechte naam…) tot leven en vertelt hij dat er een andere wereld is, namelijk Ni No Kuni (the Second World), waar zijn moeder wellicht nog wel leeft. Score! Drippy geeft Oliver een boek waarmee hij allerlei magic kan doen en naar de andere wereld kan. Het is een prachtig, toch best nog diep, verhaal dat er gewoon ongelofelijk schattig en mooi uitziet. Ook kun je alle beestjes die je tegenkomt en verslaat (die niet doodgaan, maar op een andere plaats ‘respawnen’, gelukkig maar!) vangen, als een soort Pokémons, en sparen. Nice! Ik ben een echte sucker voor dat soort dingen in games en heb al ongelofelijk veel tijd besteed aan pets verzamelen. Tja, je moet het maar leuk vinden, toch? Ook kun je al je beestjes, of familiars, levelen en dus steeds sterker worden. Het is een prachtige game met een prachtig verhaal, en als je zin hebt in een mooie game ervaring is Ni No Kuni echt een aanrader.

De laatste van vandaag: Final Fantasy. Er zijn ondertussen al zoveel delen van uitgekomen dat ik de tel kwijt ben, en allemaal even betoverend. Ik denk dat de Final Fantasy franchise toch wel het meest bekend is, ook onder mensen die niet gamen. Mijn eerste Final Fantasy was deel 12, en boy, wat heb ik daarvan genoten! De Final Fantasy spellen zijn allemaal RPG’s waarin je met een groep spelers (die jij allemaal speelt, of in elk geval kunt sturen) een verhaal doorloopt. Meestal zijn de spellen redelijk vrij, in de zin van dat je als speler zelf kunt bepalen welke quest je eerst doet, welke kant je oploopt, etc. Hoewel dat bij deel 13 wel is veranderd, daar was het verhaal meer geleid dan de anderen, maar dit zorgde ook weer voor mooiere effecten. Ook in Final Fantasy loop je door een grote wereld en versla je beestjes, maar hier is het allemaal wat ‘volwassener’ en serieuzer dan in Ni No Kuni. Ook zijn hier échte evil gasten, en écht hele moeilijke stukken. Als je mij een beetje kent, weet je wel dat ik dat extra leuk vind ;) Elk Final Fantasy deel heeft weer zijn eigen charme, en in elk deel vindt je eigenlijk ook wel leuke minigames, zoals bijvoorbeeld racen met Chocobos (een soort enorme kippen).

Hopelijk heb ik je wat inspiratie gegeven voor leuke games die je als chick waarschijnlijk heel leuk zult vinden. Als je net als ik wel af en toe wat wilt spelen, maar je echt lam schrikt als er ineens een zombie aan je virtuele oor knaagt, zul je je met deze games ontzettend vermaken! In de volgende twee delen zitten ook nog wat games waar wél actie in voorkomt, maar waar je je niet te pletter schrikt of waar het niet erg is als je niet meteen raak schiet. Voor elk wat wils dus!

Speel jij weleens games? Welk spel lijkt je het leukst?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

13 gedachtes over “Pastime – Games for girls #1

    • Dit zijn dan alleen nog maar de spellen die ik aanraad voor meiden, hihi. Wij hebben hier een hele kast vol (schandalig eigenlijk). Ik ‘spaar’ make-up, hij spaart spellen ;)

  1. Ik heb zelf een Supernintendo en een Wii. Doe er alleen vrij weinig mee ivm drukte. In de vakanties pik ik dit nog wel eens op :-) Mijn favoriet: Super Mario World 2 – Yoshi’s Island voor de supernintendo.

    • Ik ook! Wat voor spellen speel je dan? Ik heb bijvoorbeeld ook heel veel MMO’s gespeeld, maar dat vond ik toch iets te tijdvretend om ertussen te zetten ;)

  2. Ik ben echt een gaming girl, ik ken ze allemaal wel. Ik heb zelf alleen op dit moment niet zoveel tijd meer om te gamen, ik mis het wel! Ik wil weer volop gamen haha

share the love...

