Recept – Griekse Gyros +

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Dit gerecht vindt mijn vriend één van de lekkerste dingen om te eten, op échte Gyros van de échte Griek na misschien ;) maar omdat dat 1) best prijzig is, en 2) niet dicht bij ons in de buurt, maak ik dit best vaak voor hem. En zelf vind ik het gelukkig ook om te smullen! Je kunt pakjes kopen voor gyros, maar ik maak het lekker eigenwijs op mijn manier klaar. Kijk snel mee voor mijn recept!

Dit heb je allemaal nodig voor Gyros à la Lidewij voor 2 personen:

– +/- 600 gram kipfilet. Ligt eraan wat voor kipfilet, want ik merk dat de biologische kipfilet veel steviger is, beter vult, en ik daar minder troep vanaf hoef te snijden dan de plofkip die ik voorheen kocht. Maar net iets meer dan 250 gram kip per persoon zou ik aanraden.
– een pakje Gyros van Knorr, of andere Gyros kruiden die je lekker vindt.
– olijfolie
– frietjes. Wij kiezen voor overnfrietjes omdat die lekker makkelijk en iets minder slecht zijn, maar we hebben het ook met z’n tweeën in de keuken met de frituurpan ernaast geprobeerd en dat was ook smullen ;)
– pita-broodjes
– een bakje met minimaal 100 gram tzaziki salade. Kun je ook zelf maken, maar dat is voor de volgende keer ;)
– een ui

Verder nodig/klaarzetten:

– bakpapier voor je ovenfrietjes
– een grote kom om je kip in te kruiden
– een grote pan met anti-aanbaklaag
– wat self-control. Meteen als je gaat bakken, gaat die gyros zó lekker ruiken, dat je jezelf echt moet bedwingen om niet die hele pan alvast leeg te snoepen!

Zet eerste de oven aan, zodat deze kan voorverwarmen. Dit is niet nodig als je frituurpan-frietjes maakt, dan hoeft hij pas veel later aan voor de pitabroodjes. Begin dan met de kip, en snij hem in dunne reepjes. Doe alle kipreepjes in de kom, doe daar drie eetlepels olijfolie overheen en mix alles goed door. Kruid de kip dan met de gyroskruiden. Ik gebruik het pakje marinademix van Knorr, maar als iemand een goede tip heeft voor andere lekkere gyroskruiden waar ik niet een heel maaltijdpak voor hoef te kopen, let me know!

Als de oven warm is, stop je de frietjes erin. Zorg dat ze allemaal goed los van elkaar liggen, anders bakken ze niet goed.

Yum! Ziet dat er niet heerlijk uit? Als de kip bijna helemaal goed is, kun je je uitje in kwartjes snijden en er nog even bij bakken.

Verdeel de tzaziki salade over twee kommetjes zodat je lekker door kunt smikkelen en niet telkens het bakje door hoeft te geven ;)

Tja, nu ik dit typ besef ik pas hoe ongelofelijk makkelijk het is om gyros op mijn manier te maken ;) kip snijden, kruiden, bakken, frietjes en broodjes erbij, sausje erbij en klaar! Doordat de friet in de oven best lang duurt ben je nog wel een poosje bezig, maar je kunt wel van alles doen in de tussentijd! Zoals blogs lezen, Ellen kijken, of eh, de vaat doen…

Eet smakelijk!

Maak jij ook weleens een gerecht heel anders dan eigenlijk de bedoeling is? Wat is jouw favoriete kipgerecht?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

15 gedachtes over “Recept – Griekse Gyros +

  1. Ohhh lekker hoor, als echte Griekse is mijn lievelingseten natuurlijk Grieks.. het lekkerste is trouwens als je er echte tzatziki bij maakt :D Heel simpel, makkelijk en kan overal bij dus je kunt het nog lekker bewaren voor de volgende dag!

  2. Dit ga ik eens maken!!
    Ben zo gek op Grieks, we gaan elke maand wel een keer naar de Griek ;) (is ook wel zo dat er een héle goede hier om de hoek zit en dat is nou eenmaal heel verleidelijk ;P)

share the love...

