10 tips om de hitte te trotseren

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

Ons huisje heeft een grote tuin in een L-vorm om het huis heen. We hebben heel veel ramen waardoor we lekker de tuin in kunnen kijken, en twee deuren met veel glas die de tuin in gaan. Al dat glas bevindt zich aan de zuid- en westkant van ons huis, dus we worden heerlijk zonnig wakker en we hebben eigenlijk de hele dag zon in huis. Heerlijk, maar dat betekent ook dat het ongeveer 40 graden wordt in ons huisje als de zon een aantal dagen zo hard schijnt als hij de afgelopen week heeft gedaan. Omdat ik het eigenlijk best goed heb volgehouden, deel ik mijn tips graag met jullie! Lees snel verder zodat je voorbereid bent op de komende dagen!

1) Allereerst zorg je er natuurlijk voor dat de zon zo min mogelijk naar binnen komt, want als de zon schijnt, komt de hitte vanzelf. Doe dus je gordijnen dicht, hang je luifel uit (als je die hebt) en hang handdoeken of tafelkleden voor je ramen en deuren zodat je de zon niet binnen krijgt.

2) Als er een fris windje staat wil je dat natuurlijk wél binnen hebben, dus zet wel zoveel mogelijk deuren en ramen (liefst tegenover elkaar) open zodat er frisse wind naar binnen kan komen. Vooral ’s avonds maakt dit een heel groot verschil en kun je je huis snel afkoelen!

3) Nu je ervoor zorgt dat de hitte van buiten lekker buiten blijft, kun je er best ook voor zorgen dat je geen extra hitte van binnen creëert. Dus: niet teveel apparatuur aanzetten! Gebruik slechts één apparaat tegelijk (dus niet zoals mijn vriend én de pc, én de Playstation én de tv tegelijk aandoen…) en zorg ervoor dat je alles uit doet wat je niet gebruikt.

4) Als je was te doen hebt: doe het nu en droog het buiten. Door de schaduw die je was geeft, houdt je het iets koeler, en omdat je was nat is krijg je wat extra koelte naar binnen. Vooral een natte handdoek in de deuropening doet veel goeds!

5) Douche niet te lang, maar ook niet te koud. Als je lang doucht, vormt er veel stoom en krijg je meer hitte in huis, maar koud douchen is ook niet aan te raden! Omdat je dan van een koude douche naar een warme ruimte gaat, voelt alles meteen weer enorm heet aan. Het beste kun je gewoon even warm douchen als normaal, maar wel wat sneller ;)

6) Hoe je wél af kunt koelen met water? Door je polsen af te spoelen onder de koude kraan! Zowel aan de binnenkant van je polsen als de bovenkant loopt een groot bloedvat/ader (ik weet nooit welke wat is) en als je daar koud water overheen laat lopen, koelt het wat af. Door de hitte staan je bloedvaten/aderen wat wijder open en vangt je bloed dus extra veel koelte op. Op deze manier koel je wat af van binnen uit.

7) Qua eten kun je het best proberen niet teveel pannen tegelijk op te zetten, want vuur = hitte. Zeker rond etenstijd is het bij ons in huis ongeveer het heetst van de dag, en dan wil je echt niet naast kokende pannen staan ;) Wat wél kan: een lekkere salade eten die je eerder op de dag (bijvoorbeeld ’s morgens) hebt klaargemaakt. Beetje pasta koken, eitje erbij, wat kip of vis, groenten, lekkere dressing, alles af laten koelen en in de koelkast zetten tot ’s avonds. Yum! Ook eenpansgerechten doen het goed in deze tijd, dus eet ook eens macaroni, chili, of een lekker Aziatisch wokgerecht!

8) Ook drinken moet je natuurlijk niet vergeten! Juist met dit hete weer moet je echt goed blijven drinken, anders kun je darmproblemen krijgen. Zowel eten als drinken hoor je op regelmatige intervallen te doen, anders is je darm leeg en daar worden ze niet blij van – trust me. Goed drinken dus! Natuurlijk is het hartstikke lekker om hele koude dingen te drinken, maar wist je dat dat heel veel energie kost voor je lichaam? Je lijf moet dan eerst het drankje op lichaamstemperatuur maken en uiteindelijk krijg je het daar dus weer warmer van. Dranken zoals aanmaaklimonade zijn bijvoorbeeld heel goed om te drinken, omdat het water dat je erbij doet niet zo koud is als drankjes die je uit de koelkast haalt. Ook thee is heel goed om te drinken! Weinig calorieën, een goede plons vocht, en zeker niet te koud ;)

9) Wat ik ook fijn vind: natte haren. Ik was mijn haren altijd ’s avonds en soms heb ik het gewoon koud als ik met mijn natte haren op de bank zit. Dat kan natuurlijk ook ’s morgens! Door het vocht verlies je warmte, want vocht moet verdampen en dat kost energie. Die energie haalt je huid uit warmte en dus koel je af, net als met zweten – alleen dit ruikt lekkerder ;) Dus: was je je haren, laat ze dan los op je schouders hangen en föhn ze niet. Niet alleen is dit heel goed voor je haar, maar het zorgt ook voor wat extra kou.

10) Last but not least: houd je hoofd koel! Letterlijk, als je naar buiten gaat door een hoedje te dragen, of door natte haren, maar ook figuurlijk. Maak je niet druk, blijf lekker rustig, en je zult merken dat je het minder warm krijgt. Maak het makkelijk voor jezelf! Plan geen grote schoonmaak in op het midden van de dag, maar doe bijvoorbeeld elke ochtend twee huishoudelijke klusjes en zorg dat je ’s avonds de vaat doet. Zo zorg je ervoor dat je huisje lekker schoon is, maar jij geen zonnesteek krijgt. En als je blogt, zoals ik, werk dan bijvoorbeeld ’s morgens of ’s avonds wat vooruit, zodat je niet in dat ene vrije uurtje tussen 2 en 3 uur ’s middags een blogpost ‘moet’ schrijven. Enne, dat licht is wel heerlijk om productfoto’s in te maken! Gebruik het zonlicht waar je kunt en zorg goed voor jezelf!

Deze tips gebruik ik om de hitte te overleven en tot nu toe werkt het allemaal hartstikke goed! Ondanks ons huisje dat binnen no time gruwelijk heet wordt, kan ik het heel goed uithouden.

Heb jij nog tips?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

22 gedachtes over “10 tips om de hitte te trotseren

  1. Leuke en handige tips
    Nr 6 is een handige tip die ga ik gebruiken.
    Nr 7 heb ik alltijd heel erg last van omdat we een kleine keuken hebben en het daar veelste warm wordt en bf lust ook nogeens geen sla dus dat wordt gewoon warm etern :(.
    Nr 9 werkt niet bij mij, omdat ik lang en veel haar heb krijg ik het altijd veelste warm. ik was me haar nu liever s avonds of s ochtends heel vroeg als het nog koel is

  2. Er zitten erg goede tips tussen, sommige kende ik ook nog niet. zoals je polsen natmaken?! nooit over nagedacht.. maar nu heb ik soort van een strategie! ^_^

  3. Handige tips! Het is hier nu al onwijs warm..! Ik heb alle gordijnen dicht, ramen lekker open en een fles ijskoud water, zo hou ik het wel uit ;-)
    Maar af en toe je polsen even onder de kraan is ook heerlijk!

share the love...

