Ramble – schoonheidsideaal: dun & bruin

Hi daar, leuk dat je mijn blog bezoekt! Sinds een poosje ben ik verhuisd! Je vindt al mijn posts (inclusief deze!) op http://www.solidewij.nl tot zo!

We kennen haar allemaal: Barbie van Oh Oh Cherso. Inmiddels heeft ze al 2 (of 3? Ik hou het niet bij) spinoff series gehad en overal heeft ze dezelfde look: ordinair en zonnebankbruin. Als we Barbie zien denken we allemaal dat zij heel extreem is en dat we er echt niet zoals zij uit willen zien. Maar is dat wel zo? Nu het zomer is, lees ik overal berichten als ‘vandaag lekker in de zon geweest, zie er eindelijk niet meer uit als een zombie’, of ‘beetje verbrand, maar je moet er wat voor over hebben!’. Eh, excuse me? Waarom bestaat dit gekke schoonheidsideaal?

Vroeger was het juist heel tof om bleek te zijn, want veel werken betekende veel buiten in de zon staan en bleek zijn betekende dat je niet hoefde te werken. Nu werken juist betekent dat je geld hebt om op vakantie te gaan, is het schoonheidsideaal hier weer bruin zijn geworden. Extreem bruin zelfs, vind ik. Want als we campagnes bekijken, worden we met extreem gebakken huidjes op de foto’s wijsgemaakt dat dat hoort. Dat ‘lekker bruin’ en een ‘lekker kleurtje’ is hoe wij eruit horen te zien. Oh, en hartstikke dun natuurlijk.

Ons vrouwen wordt constant verteld dat het wenselijk is een dun en bruin lichaam te hebben – twee dingen die eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn. Ik vraag me af waarom die schoonheidsideaal geldt voor vrouwen, en waarom we hier in meegaan. Want welke vrouw voelt zich nu op en top op haar gemak in bikini? Er is altijd wel een vetje dat je liever niet had gehad, of een spiertje dat je liever wat getrainder had gezien. En als we wel tevreden zijn met ons bikinilijf, dan zijn we arrogant of houden we onszelf voor de gek. Yeah right.

Ook hoor ik je nu denken dat voor mannen dezelfde ideaal geldt, maar dit is toch anders. Laatst las ik namelijk een apart bericht op Styletoday over extreem dunne mannelijke modellen, die slechts 50 kilo wogen. ‘Wat weinig!’, ‘lelijk!’, en ‘dat is toch niet gezond meer!’ luidde het merendeel van de reacties van de dames. Dus mannen die zo extreem weinig wegen zien er verschrikkelijk uit, maar van vrouwen wordt het wel verwacht. En zo gaat het eigenlijk altijd. Van mannen wordt een kleurtje verwacht, maar niet extreem. Van mannen wordt een lichaam dat in shape is verwacht, maar niet een uitgemergeld lichaam. Vrouwen worden verwacht tot het extreme te gaan, en er wordt ons een extreem schoonheidsideaal voorgespiegeld.

Toen ik een jaar of zestien was, ging ik hierin mee. Ik baalde dat ik niet veel kon zonnen, smeerde me nooit in ‘want dan wordt je niet bruin’ en at lekker weinig want dan zag je de botjes beter. Naar mate ik ouder werd, kreeg ik ook wat meer vetjes en hoe meer vetjes ik kreeg, hoe minder ik ermee zat. Nu, 23 en zeven jaar na de uithongerperiode, heb ik vrede met mijn lichaam. Natuurlijk heb ik vetjes die van mij wel mogen verdwijnen, en natuurlijk mag het allemaal wel wat strakker. Maar het móet niet. Niets moet. Zolang je gezond eet, beweegt, wat vitamine D binnenkrijgt, geen overgewicht hebt, en dus gewoon gezond bent, moet het goed zijn. Het is ironisch dat ik dat pas door heb nu ik júist die vetjes wel heb, en niet tevreden was met mijn lichaam toen ik ze niet had. Maar beter laat dan nooit! Ik denk dat het komt doordat ik me niet meer zo laat beïnvloeden door de beelden die ik om me heen zie, en ik vind het schandalig dat grote bedrijven de vrouwen zulke schoonheidsidealen blijven voorspiegelen. Gezond moet het motto zijn, niet ondervoed en verbrand!


Bleek & damn happy!

Tegen iedereen die hier mee worstelt wil ik zeggen: ga je eigen weg. Er zullen altijd mensen zijn die wél dat perfecte buikje hebben, en wel een gezond kleurtje krijgen door even een kwartier in de zon te lopen, maar so what? Jij bent jij en niet afhankelijk van hoe anderen je zien. Als het goed is, is het goed. Het hoeft niet perfect, want dat ben je van binnen al <3

Hoe sta jij tegenover het schoonheidsideaal voor vrouwen? Zou jij iets aan je jongere jij willen vertellen?

Liefs,
Lidewij

Follow on Bloglovin

36 gedachtes over “Ramble – schoonheidsideaal: dun & bruin

  1. Goed artikel, al ben ik zelf iets genuanceerder. Ik hou van zonnen en bruin worden, maar wel met factor 30-50. En ik hou heel erg van dun, ja mager zelfs, maar dat is vooral omdat kleding dan zo lekker zit en je zo makkelijk kunt bewegen. Als ik een paar kilootjes minder ben, dan heb dus veel gesport, en voel ik me sowieso veel energieker en lekkerder in m’n vel. Als ik wat zwaarder ben, erger ik me aan snijdende bandjes (nee, een maat groter helpt niet, want dan zakt alles af) en krijg ik last van tegen elkaar aanschurende bovenbenen. Misschien is het daarom dat ik een goede associatie bij dun zijn heb? Maar eerlijk gezegd weet ik niet of Barbie nou echt een voorbeeld is voor iemand, haha? Althans, dat hoop ik niet!

  2. Goed artikel! En erg herkenbaar, ik ben ook erg bleek maar zit er niet meer mee. Vroeger smeerde ik elke zomer zelfbruiner op en ik ben een tijdje naar de zonnebank gegaan. Dat laatste had ik nooit moeten doen, want ik heb daardoor allemaal moedervlekken gekregen en heb ik mijn huid ook vast al verouderd :( Ik ben nu bleek & happy, met een gezond gewicht! :)

  3. goed geschreven! Het is helaas heel erg waar.
    Die foto van Donatella Versace is nog wel het toppunt! (inclusief rimpels en plastic tieten)
    Ik hoop dat de te-bruine trend snel ophoud, dat zou een hoop huidziektes voorkomen. Ik heb niet heel erg iets tegen slanke modellen, maar ze moeten niet TE dun eruit zien.

    xxx
    Anouk

  4. Wat een mooi en open artikel lieverd! Wauw! Ik ben op dit moment zo bruin als pindakaas vanwege mijn vakantie en ik heb nou eenmaal een klein maatje, maar dat is mijn bouw, ik vind het heel erg als vooral jonge meiden zich ontzettend laten ‘inspireren” door bladen met graatmagere bruine modellen erin, zonde! Die vrouwen zijn prachtig maar dat meisje die jaloers er naar kijkt ook! Trouwens! Je site is anders!! ja, op vakantie geweest dus dan krijg je mosterd na de maaltijd achtige perikelen:)! Super mooi ziet het eruit!!

  5. Hihi leuk om te lezen, ik vind t maar een bijzonder schoonheidsideaal ;) ik ben heel bleek en vind het juist wel mooi en bij me passen. en wat je zegt, gewoon je eigen ding doen :)

  6. Gelukkig heb ik me er nooit door laten beinvloeden, nooit in maatje 34-36 gepast en dat gaat ook niet lukken met de heupen die ik heb al slank ik af tot anorexiadunheid. Ook weinig pigment in de huid dus als ik niet meer licht geef in het donker in de zomer ben ik al blij terwijl dat voor iemand anders waarschijnlijk nog bleek is, het zij zo hahahaha, ik vertik het om het kunstmatig te doen, ze accepteren het allemaal maar.

  7. Leuk artikel!! Een tijdje geleden heb ik een artikel geschreven over spray-tan versus skin whitening. In het westen doet men er alles aan om bruin te zijn en aan de andere kant van oceaan waar men donker is proberen ze met alle macht om zo licht mogelijk te blijven of te worden. Het blijft een apart fenomeen…

    • Ja, dat vind ik ook altijd zo grappig. Wij zijn wit en willen bruin zijn, en in Azië zijn ze gekleurder en willen ze allemaal wit zijn. Zo apart dat we nooit gewoon tevreden kunnen zijn met wat we hebben. En heel jammer natuurlijk :(

  8. Ik ben het helemaal met je eens en leuk geschreven ook!
    Ok, ik vind mezelf wel mooier met een licht getint gezicht. Het verdoezelt mijn minpuntjes zoals blauwe kringen onder ogen beter. Maar wanneer ik in de zon ga, gebruik ik steeds factor 50 op mijn gelaat. Ik zon ook enkel voor 12u en na 15u. Verbranden moet absoluut vermeden worden. Ondanks de vele campagnes hierrond, hoor ik ook nog teveel mensen zeggen “ja eens goed verbranden, dan word ik erna wel bruin”..

    Goed dat je dit schrijft en je mag terecht trots zijn op je looks!

    • Ja, zeker dat laatste doet echt pijn aan mijn oren als ik dat hoor. En het ergste is: dat werd mij vroeger ook verteld! Het is gewoon algemeen geaccepteerd dat verbranden er nu eenmaal bijhoort en ik hoop zo mijn steentje te kunnen bijdragen aan het verhelpen van dat ongelofelijke misverstand.
      En dankje voor je compliment! :)

  9. Mooi artikel! Hoe ouder ik word, hoe beter ik mij in men vel voel en hoe beter ik mijn lichaam kan aanvaarden hoe het is. Ik ben niet bruin en al zeker niet dun, maar dat maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Als je jezelf maar gelukkig voelt, toch?

  10. Mooi geschreven Lidewij! Ik zie mezelf liever bleek dan met een kleurtje op mijn huid want dan lijk ik tien jaar jonger en wanneer ik bleek ben lijk ik gewoon mijn eigen leeftijd:)

  11. Hoevaak ik mn figuur heb vervloekt: ontelbare keren. Terwijl ik tot vorig jaar een topfiguur had maar me dat nu, nu ik wat kilos meer heb, pas besef. En ook nu vervloek ik mn figuur weer. Ik heb te kampen gehad met een eetstoornis maar die zorgde er wel voor dat ik een supermooi figuurtje had. Terwijl het natuurlijk totaal niet gezond was! En ik betrap me er soms op dat ik wilde dat die stoornis terug komt. En idd; dat heeft er allemaal mee te maken door het beeld wat we binnenkrijgen: size zero, anders tel je niet mee. Wat natuurlijk onzin is.
    Mooie blog!

  12. Wat een goed artikel! Ik ben het helemaal met je eens. Extreem bruin vind ik helemaal niet mooi en heel dun zijn ook niet. Het gaat er idd om hoe jij je over jezelf voelt. Vrouwen blijven altijd onzekerheden houden. Ik vind het zomers wel mooi om een beetje meer gebruind te zijn, dan witte melkflessen onder mijn rokje te hebben, maar dat kun je ook goed oplossen door witte kleding te dragen, dan lijk je veel bruiner. Extreem bruin ben ik echt nog nooit geweest, het lijkt vaak juist vies en is slecht voor je huid. Er is trouwens ook niemand die Barbie echt mooi vind denk ik.

    • Nee, dat denk ik ook niet. Maar er zijn wel hordes meiden die haar op de één of andere manier nadoen: lage truitjes, grotere borsten willen, bruin, veel bling.. dus hoewel niemand echt zoals zij wil zijn, doen we wel veel dingen die zij ook doet. Dat vind ik er juist zo confronterend aan; als ‘ons streven’ zou lukken, zouden we er zo uitzien als Barbie. Yuk.

      • Nee precies, ik snap het, verontrustend idd. Sommige mensen hebben dat blijkbaar nodig, een role model. Waarom nu juist barbie is de vraag…Ik moet er trouwens wel altijd heel erg om lachen om die programma’s van haar, blijft me verbazen!

  13. Helemaal mee eens en ontzettend goed dat je hier een stuk over schrijft. Ik vraag me ook vaak af waar dit soort ideaalbeelden vandaan komen. Zou het pure marketing zijn? Denk ook bijvoorbeeld aan de enorme boobies die nu echt ‘in’ lijken te zijn. Can’t we just all be different and happy?

  14. Mooi en goed artikel! Het is zo jammer dat er tegenwoordig zoveel schoonheidsidealen zijn, en dat deze vaak ook nog vrij onmogelijk zijn. ONWIJS dun, ONWIJS bruin, je moet heel wat doen wil je dat bereiken. Zorgt voor de nodige complexen bij meisjes die helemaal niet nodig zijn. Er zou gewoon eens, net zoals bij Dove bijvoorbeeld, geadverteerd moeten worden voor het feit dat je mooi bent zoals je zelf bent. Dat zou een prima ideaal zijn!

    • Ja, klopt! Ik vind die reclame waar vrouwen zichzelf beschrijven ook heel treffend. We benadrukken altijd de minder mooie dingen en zijn te bescheiden om over onze sterke punten te praten. Zo zonde!

  15. Wat een mooi en goed artikel! Bijna iedereen word beïnvloed door de dingen die we horen of zien op bijvoorbeeld tv. Dat gaat denk ik een beetje automatisch. Dit is echt totaal niet goed, want daardoor hebben we het beeld dat alleen dun en bruin mooi is, en dat is natuurlijk niet zo. Zo bruin vind ik echt totaal niet mooi. We moeten ons niet zoveel spiegelen aan andere inderdaad. Eigenlijk zou iedereen dit artikel moeten lezen.

  16. Ik vind mezelf er echt beter uitzien als ik wat meer kleur heb, daarom gebruik ik wel is zelfbruiner. Maar sommige mensen overdrijven het inderdaad wel en daardoor zijn ze echt lelijk bruin. Maar ja zo heeft iedereen wel wat waar hij of zij niet blij mee is, maar niemand is perfect toch? En dat hoeft ook helemaal niet! :-)

  17. Zo waar! Waarom wil iedereen negerbruin zijn? Een vriendin van mij die echt gewoon niet bruin word wou onder de zonnebank gaan om toch bruin te worden. Ik heb meteen gezegd dat dat zonde was van haar mooie bleke huid. Het is alleen maar slecht voor je. En er is een verschil tussen dun zijn en fit zijn. Dun zijn is slecht maar in vorm zijn is wel goed voor je. Maar je hoeft ook niet perse dun te zijn en in vorm. Goed artikel zeg!

  18. Mooi geschreven en zo waar! Helaas worden heel veel jonge meiden door de zogeheten idealebeeld van hoe een vrouw moet zijn beinvloed.Fijn dat jij nu erachter bent dat dat helemaal niet zo gezond is en dat je nu wel blij met je zelf bent. Hopelijk beseffen er meer meiden dit voordat het te laat is.

  19. Helemaal met je eens! Supergoed artikel! Er zijn altijd mensen met het perfecte lichaam maar ik zou nooit dingen die ik leuk vind aan de kant zetten om dat te bereiken!

  20. second that! ik ben zo bleek als wat maar mij maakt het echt al lang niet meer uit. Ik krijg zelf vaak complimentjes van MUA’s over mijn (*quote*) “porseleinen huid”. Vroeger was ik er erg onzeker door maar ach, liever bleek dan er zo zwartverbrand uit te zien

  21. Geweldig goed artikel. In je puberteit ben je toch vaak onzekerder dan in je twintiger jaren. Als je jonger bent ben je nu eenmaal vatbaarder voor het schoonheidsideaal. Het is daarom ook veel fijner om iets ouder te zijn, maar wel lekker in je vel te zitten! Bruin en dun zijn is zeker geen goed voorbeeld, maar als je van jezelf gewoon slank bent en verder goed eet is het ook prima :)

  22. True Lidewij, so true. En ik vind het zo jammer dat zoveel meiden en vrouwen hierdoor beïnvloed worden. Té is niet mooi, in welke vorm dan ook! Goed artikel!

share the love...

